Channel Mixer
Mostanában, talán mert az emberek egy része ráunt a túlszaturált képekre, a fekete-fehér fotózás újra előtérbe került. Az így készült képek egyszerűbbek, lényegretörőbbek, és néha sokkal drámaibbak tudnak lenni, mint színes megfelelőjük. Sok esetben a színek hordozta információ-többlet inkább elvonja a figyelmet a témáról, zavarossá, és nem kifejezőbbé teszi a kész képet. A következő pár sorban, képekkel illusztrálva mutatom be a Photoshop CS2 Channel Mixer eszközét, amellyel igen kreatív módon állíthatunk elő fekete-fehér képeket színes felvételeinkből.
Az eredeti felvétel
Adott a fenti kép, ami egy kissé kusza. Az igen erősen kék ég a bal felső sarokba vonzza a tekintetet, és inkább a felhők és az ég, semmint a folyamatosan viharos sebességű szélben tengődő, elkorcsosult kis bükk válnak a kép témáivá. Hogy a felvételt egyszerűbbé, erőteljesebbé tegyem, fekete-fehér képpé konvertáltam. A konverzió legegyszerűbb módja a Photoshop-ban az Image / Adjustment / Desaturate utasítás (Windows-ban: Shift + Ctrl + U), amely az egyes képpontok fényességét alapul véve a következő eredményt hozza:
Egyszerű konverzió
Az így készült kép az esetek egy részben megfelelő lehet, de ebben az esetben a felhőket és az eget kissé erőtlennek éreztem. Aki fotózott fekete-fehér negatívra az pontosan tudja, hogy a felhős eget sárga, narancs, vagy vörös szűrőkkel lehet hangsúlyosabbá tenni. A színszűrők használata a mai, digitális világban is lehetséges, akár az expozíció után is. Ennek eszköze a Channel Mixer, amelyet egy új rétegként húzhatunk a felvételre (Layer / New Adjustment Layer / Channel Mixer). A réteg létrehozása után a következő, igen egyszerű beállító ablakot kapjuk:
A három csúszka a három alapszínt mutatja, ezekből lehet az általunk kívánt színű "szűrőt" kikeverni. Ne felejtsük el kijelölni a Monochrome mezőt, máskülönben igen érdekes eredményt kaphatunk... Ha a három csúszkánál megjelenő értékek összege 100%-ra adódik, akkor nem lesz változás a kép fényességében. Az eltérő színű szűrők hatásának bemutatására a fenti színes képből készítettem három fekete-fehéret, amiken a vörös, a zöld, majd a kék értékek voltak 100%-ra állítva, a többi 0%-os állása mellet.
Vörös (100,0,0), zöld (0,100,0), és kék (0,0,100) szűrőkkel készített képek
Jól látszik, hogy az ég a vörös, míg a talaj és a fácska a kék beállítás mellet adja a legerőteljesebb hatást. A képet éppen ezért két lépcsőben, kimaszkolva, az eget vörös (100,0,0), az alsó részt pedig erősen kékes (80,10,10) szűrők használatával alakítottam ki. Ezután már csak pár apró beavatkozásra (Levels, Curve) volt szükség, és már el is készült a kép, amit mentés előtt Gray Gamma 2.2 szinterűre konvertáltam az eredeti, Adobe RGB-ről.
Az elkészült kép