Canon EF 28-70/3.5-4.5 mrk II.

A Canon az első EOS gépekkel szinte egy időben (1987.) mutatta be a 28-70/3.5-4.5 alapzoomot, majd rá egy évre a második verziót. Megjelenésekor (és több független teszt eredménye szerint még ma is) a legjobb optikai tulajdonságokkal rendelkező általános célú "alap" zoom objektív volt az L-ek után. Ez nagy szó, hiszen akkoriban nem létezett (vagy legalábbis nem úgy értelmezték mint ma) a "consumer" kategória, ahol minden az alacsony árra van kihegyezve. Akkoriban még az alacsonyabb árfekvésű termékek is remek felépítésűek és igen kiváló rajzolatúak voltak. Nem úgy, mint manapság...

Nem csoda tehát, hogy nagyon megörültem, mikor a fillekért megkaparinthattam a Vatera-n ezt az igen jó hírű, de elég koros (közel 20 éves) optikát, ráadásul karcmentes állapotban. Az átvétel után egy nappal el kellett utaznom Esslingenbe (Németország), ahol a képek kb. 70%-ánál ezt az optikát használtam. Bár az átfogása APS-C szenzoron teljesen más mint filmes (vagy full frame) gépvázon (kb. 45-112mm), de nekem pont ideális, mivel jobban szeretem a szűken komponált képeket. A fényereje napos utcaképeknél nem gond, leggyakrabban a nagyobb mélységélesség elérése érdekében amúgy is erősen lerekeszelve használtam (f/5.6-11). Mondhatom, hogy a vele készült képek egészen remekek lettek. Élesek, kontrasztosak, a színek a helyükön vannak.

28mm, f/8.0, 1/50sec, ISO400

Persze nagyon kíváncsi voltam, hogy miként teljesít majd kicsit "tesztesebb" képeknél. Így amint hazaérkeztem, el is készítettem vele egy gyors felbontási tesztet. Az objektívet a 4 jelzett fókuszhossznál (28, 35, 50 és 70mm) próbáltam ki, teljes nyílástól f/16-ig, ami alá sosem megyek, és APS-C szenzoros gépeknél nem is igen ajánlott a képek erős lágyulása miatt. A "céltárgy" a kerítés volt.

A képek természetesen 100%-os nagyítások, RAW-ból konvertáltam őket Adobe Lightroom programmal. Az élesítést és a sötét pontot is nullára állítottam, így a képek nem tűnnek majd túl kontrasztosnak, de látszik minden, amit csak a szenzor rögzített.

 

Élesség középen

  28mm 35mm 50mm 70mm
f/3.5      
f/4.0    
f/4.5    
f/5.6
f/8.0
f/11
f/16

 

Jól látszik, hogy az objektív nem szerepel túl fényesen 28mm-en (de még mindig jobb, mint a mai alapzoomok), de 35 és 70mm között szinte hibátlan. Teljes nyíláson nem tökéletes, de f/5.6-tól (a RAW képek esetében mindig szükséges élesítés után) kiváló eredményt ad. Sajnos 28mm-en f/8-ig kell rekeszelni. Kromatikus aberráció egyáltalán nem látható.

 

Élesség a széleken

  28mm 35mm 50mm 80mm
f/3.5      
f/4.0    
f/4.5    
f/5.6
f/8.0
f/11
f/16

 

A kép szélein (APS-C szenzornál) a minőségromlás nem igazán jelentős a középső tartományokhoz képest, talán az objektívben használ aszferikus tag miatt. Mindegyik fókuszhosszra igaz, hogy bár f/5.6-tól igen jól kirajzolja a finom részleteket, teljes nyílásnál azért közel sem tökéletes.

 

Egyéb leképzési hibák

Kromatikus aberráció egyáltalán nincs, még a képszéleken sem. Ez eléggé meglepő, hiszen ezt a hibát a jóval drágább objektívek sem tudják ilyen tökéletesen eltüntetni. Ebből a szempontból felveszi a versenyt bármelyik fix fókuszhosszú objektívvel. Gyengéje viszont a torzítás, ahol közel sem jeleskedik ennyire. nagylátószögű állásban igen erősen hordósít még APS-C szenzoron is, ami 40mm-re nagyjából megszűnik, majd a tele vége felé enyhe párnásodás figyelhető meg. Sajnos ez a tulajdonsága jelentős gátja lehet, hogy az objektívvel panoráma képeket készítsünk, mivel a torzítás miatt igen nehezen illeszthetők csak össze.

Jó hír, és szintén nagyon meglepő, hogy a belső reflexiókkal szemben teljesen ellenálló. Bátran lehet használni akár nappal szemben is, becsillanást sehol nem fogunk találni.

28mm, f/11, 1/250sec, ISO100

 

Kezelés, felépítés, AF

A felépítése lényegesen erőteljesebb, szebben kidolgozott, mint a mai alap zoomoké. Lötyögésnek, kotyogásnak nyoma sincs. A zoom gyűrű forgása nem túl lágy, de azért precízen használható. Kézi fókuszálásra nem igazán alkalmas, az erre szolgáló gyűrű keskeny, és helyenként meg-meg szorul. Nehéz igazán pontosan állítani. Az AF hagyományos mikromotoros, ami iszonyat hangos (társaságban rögtön a figyelem középpontjában leszünk), viszont nagyon gyors, és pontos.

 

Összefoglalva

Ennek a zoomnak a használtpiaci értékéért kaphatunk egy új Canon EF 50/1.8 mrk II-t, vagy egy szintén használt, első generációs 28-80/3.5-5.6 USM-et. Az előbbi jobb optikailag (hamarosan készítek egy összehasonlítást 50mm-en), az utóbbi jobb mechanikailag (jobb felépítés, valódi USM). A döntés csak első ránézésre bonyolult... Ha a leképzés minősége számít, akkor a fix 50-es a befutó, ha a csendes működés és jó kezelhetőség, akkor a 28-80 USM. Ha a képminőség és a rugalmasság egyaránt, akkor a 28-70 lesz a befutó. A hibáival pedig meg kell tanulni együtt élni. Lehet.

 

Csákvár, 2007.IV.02.

 

-VISSZA AZ IROMÁNYAIMHOZ-