Felhőzet kiemelése
A tájképek egyik legfontosabb eleme az ég, pontosabban ennek mintázata, a felhőzet. Gyakran tapasztalom, hogy az elkészült felvétel nem adja vissza az égnek az erejét, drámaiságát, amit a kép elkészítésekor megmutatni szerettem volna. Az ég kiemelésére több eljárás is létezik. A következőkben azt a "saját fejlesztésű", pár lépéses folyamatot mutatom be, amit az utóbbi időben használni szoktam.
A folyamat szemléltetésére készítettem egy felvételt a mai felhős égboltról. Az expozíció beállításakor csak arra ügyeltem, hogy a hisztogram minél inkább jobbra tolódjon, úgy, hogy közben még nincs információvesztés (beégés) a legfényesebb tónusoknál.
A kép minden bűvészkedés nélkül, közvetlenül a RAW file-ból konvertálva, így fest:
Nem túl meggyőző, ugye?
Az első lépésben, még a Camera RAW alkalmazásban, csökkentem a kék és a vele szomszédos árnyalatok fényességét, miközben megnövelem ezek szaturációját. A leggyakrabban használt beállítások és az eredménye látható a következő ábrákon:
A hatás már önmagában is látványos, de én szeretem egy kicsit felnyitni a nagyon világos részeket, így részletgazdagabbá téve a felhőket. Ezt a lépést már a Photoshop-ban végzem el, az Image / Adjustment / Shodow/Highlight menüpont alatt. Leggyakrabban a következő beállításokat szoktam használni:
A beállítások eredményeként a kép a következő képpen alakul:
Ebben az eljárásban az a szép, hogy egyáltalán nem módosítja a kép többi részét, kivéve, ha azon nagy, összefüggő, kék felületek vannak. Mivel ez tájképeknél nem túl gyakori, így ilyen képek esetében bátran használhatjuk. Ha a viszont az eredeti kép sok kéket tartalmaz az égen kívül is, akkor praktikus egy, a fenti módon kidolgozott, és egy módosítás nélküli képet készíteni, amiket aztán egymás fölé helyezve, ügyes maszkolással, az égre korlátozhatjuk az eljárás hatását.
Csákvár, 2007.V.16.