Levels
A Photoshop használata. ellentétben a közhiedelemmel, viszonylag egyszerű. (Legalábbis a fotósok számára használható funkciók kezelése az.) Ez az írás első része egy olyan sorozatnak, amely bemutatja a Photoshop CS2 által használt módosító rétegek (adjustment layers) használatát, hatását.
Leyers ("Az ogre mint a hagyma...")
De mik is ezek a rétegek? Azt hiszem, bátran mondhatjuk, hogy a Photoshop legfontosabb eszközei. A legtöbb képfeldolgozó szoftver a képen történő változtatásokat azonnal végrehajtja, majd örökre "belementi" a képbe. Ha a későbbiekben szeretnénk tovább finomítani, vagy akár az adott változtatást eltüntetni, akkor azt csak a már megváltoztatott kép újbóli megváltoztatásával érhetjük el. Mivel képeink digitálisan és nem analóg módon tárolódnak, az ilyen újbóli beavatkozások rendszerint minőségromlást, információvesztést okoznak.
Erre a problémára jelentenek gyógyírt a Photoshop rétegei. Ha a változtatásokat ugyanis, mintegy a képre ráhúzott rétegként rögzítjük, akkor az alatta lévő kép változatlan marad. Az adott réteg bármikor, a minőség romlása nélkül változtatható, és a kész kép mindig az alapképen lévő módosító rétegeknek megfelelően fog kiszámolódni. Több különféle ilyen layer létezik, amelyek hatását a következő képen fogom szemléltetni, a hisztogram megjelenítésével együtt:
Levels layer
Az elsőnek bemutatandó layer az egyik legegyszerűbb, de mégis a leggyakrabban használt eszköz, a levels. Segítségével lehetőség van az alapkép fényességi szintjeit egyszerű módon megváltoztatni, a bemeneti fényesség eloszlás (a nyers kép sajátja) és a kimeneti fényesség eloszlás (a megjelenő, módosított kép sajátja) határérétkeinek módosításával. A dolog elsőre bonyolultabbnak hangzik, mint amilyen... Lássuk is, hogy mit csinál.
Ha a bemeneti fényesség megjelenítését a hisztogram alatti három kis nyilacska (fehér, szürke, fekete) mozgatásával lehet változtatni. A fehér nyíl balra mozgatásával megadhatjuk, hogy az eredeti kép melyik fényességi pontja feleljen meg a kész kép maximális fényességű (255) szintjének. Azok a területek, amelyek az eredeti képen a megadott szintnél fényesebbek voltak, a kész képen "beégnek". A módosítás mellékhatásaként a kép kontrasztosabbá, és enyhén világosabbá válik. Használni leginkább úgy érdemes, hogy a nyilacskánt a bemeneti hisztogram legmagasabb értéke alá toljuk (ameddig jobbra elér a hisztogram), mivel ilyenkor az összes kimeneti szintet kihasználjuk, és mégsem veszítünk az eredeti képen lévő információkból.
A fekete nyíl jobbra mozgatásával megadhatjuk, hogy az eredeti kép melyik fényességi pontja feleljen meg a kész kép minimális fényességű (0) szintjének. Azok a területek, amelyek az eredeti képen a megadott szintnél sötétebbek voltak, a kész képen teljesen fekete, részlet nélküli területként jelennek meg. Az eredetileg ezeken a részeken lévő részletek a kész képről eltűnnek, elvesznek. A módosítás mellékhatásaként a kép kontrasztosabbá, és enyhén sötétebbé válik. Használni leginkább úgy érdemes, hogy a nyilacskánt a bemeneti hisztogram legalacsonyabb értéke alá toljuk (ameddig balra elér a hisztogram), mivel ilyenkor az összes kimeneti szintet kihasználjuk, és mégsem veszítünk az eredeti képen lévő információkból.
A középső, szürke, nyilacska mozgatásával adhatjuk meg az úgynevezett szürkepont helyét. Ha a nyilat balra, a fekete nyíl irányába mozgatjuk, akkor a módosított kép világosodni fog (lásd a fenti képet), ha pedig jobbra, a fehér nyíl irányéba, akkor sötétedni. A szürkepont megváltoztatásával nem változtatjuk meg a kép legfényesebb, és legsötétebb szintjeit, így a kép egészre nézve a kontraszt sem növekszik, bár helyenként, lokálisan igen. Ez az eszköz a legjobb és legegyszerűbb módja a kép általános fényességének növelésére.
Az alsó két nyíl mozgatásával megadhatjuk, hogy a módosított képen milyen fényességgel jelenjen meg a legfényesebb (fehér nyíl) és a legsötétebb (fekete nyíl) árnyalat. A kész kép hisztogramja "összenyomódik", az eredmény pedig egy alacsonyabb kontrasztú, szélsőségektől mentes kép lesz. Mivel ez a hatás ritkán kívánatos, ezért csak ritkán, és csak óvatosan használjuk! Egy példa a két nyíl együttes elmozdításának hatására:
Csákvár, 2006.XI.19.