Sigma 50/F2.8 EX DG macro
Ha egy kicsit is érdekel a természetfotózás, egy macro objektív beszerzése szinte elengedhetetlen. Ha 80-110 mm effektív fókuszhossz között keresel valamit APS-C szenzorhoz, akkor túl sok lehetőséged nincs is, így a döntés sem lesz túl nehéz...
Név | 35mm-re vetített fókuszhossz | Leképzés APS-C szenzornál (35mm-re) | Egyéb |
Canon EF 50/F2.5 compact macro | 80mm | 0.8 : 1 | Napellenő nem laptartozék |
Canon EF-S 60/F2.8 macro | 96mm | 1 : 1 | Csak APS-C szenzorhoz, és a napellenző itt sem tartozék |
Sigma 50/2.8 EX DG macro | 80mm | 1.6 : 1 |
Ugyan a 96mm jobban tetszik mint a 80mm, de az EF-S optika ugye csak kisméretű szenzorral megáldott gépekkel működik, így ha esetleg később rám szakadna a bank, és vennék mondjuk egy 5D-t... Szóval próbálom elkerülni az EF-S sorozatott (báááár van két igen csábító példány: 10-22 és 18-50/2.8 IS). Mivel az 1:1 leképzést fontosnak tartom (bár ritkán kell, de akkor legyen), így egyetlen választásom maradt. Erről szól a következő pár sor.
Első pillantásra
Egész kicsi. Főleg a filmes vázaimhoz használt Canon EF 100/F2.8 macro-hoz képest. De a látszat néha csal...
Szóval kicsi... Vagy mégsem?
A tubus hossza a maximális leképzésnél szinte a kétszeresére nő. Nem árt erre figyelni, ha túl közeli a téma... A gyári dobozban található első- és hátsó kupak, valamint menetes napellenző. 55mm átmérőjű szűrőket lehet tekerni az objektív elé, és ilyenkor ebbe hajthatjuk be a napellenzőt. Ebben az a gyári filozófia, hogy így könnyebben lehet tekergetni a polár szűrőket. Na ja... Viszont! A napellenző első fele is menetes, ez utóbbi 72mm-es, ami pont megegyezik a 150/2.8-as macro objektív szűrőátmérőjével. Így egy szűrősor, és ami legalább olyan fontos, egy macro vaku adapter beszerzése elegendő egy macro szetthez. A képen a napellenző végére egy normális Hama Snap-In kupakot tettem, mivel a gyári az ugye felrakott ellenzővel kezelhetetlen. Sigma, Sigma.... Valaki szólhatna már nekik, hogy lopják el a Tamron kupakok terveit. Azok tűnnek a legjobbnak. Meg a Nikon, meg a Tokina. Szóval mindenki tud kupakot gyártani, kivéve a Sigma-t.
A mechanikus felépítése egyébként hibátlan, nagyon egyben van az egész. Nyoma sincs lötyögésnek, lazaságnak, vagy akár szorulásnak. Pont annyira jó, mint a legtöbb Sigma EX objektív esetében. Nem éri el a Canon L-ek színvonalát, de majdnem...
Ja! És "Zen" bevonat, arany gyűrű. Egyik tetszik, másik nem.
Rajz
Két célra is használható egy ilyen optika. Portré objektívnek, teljes nyíláson (ilyenkor enyhén lágyít), vagy hát ugye makrózni, jól lerekeszelve (ilyenkor borotva éles). De lássunk gyorsan pár képet...
Gombák, F8 1/6sec @ISO100
Természetesen makró képekhez elengedhetetlen az állvány használata. Jól jönne még egy makró beállító sin is, ami bár nem drága, de (legalábbis a Manfrotto-é) elég lötyögős szerkezet. Szintén fontos, hogy a tükröt még az expozíció előtt felcsapjuk, elkerülve ezzel a legnagyobb rezgés forrást. Ha csak lehet, használj távkioldót!
A fenti kép készítése az alábbi megoldással történt:
Ez még közel sem a legnagyobb leképzés, tehát a tárgytávolság lehet még ennél is kisebb. Persze közben az objektív hossza is nő, tehát a téma szó szerint az optika orra előtt lesz. Ez jelentősen megnehezíti a téma megvilágítását, és szinte teljesen lehetetlenné teszi a körvakuk használatát. Ilyen jellegű problémák esetén érdemes nagyobb fókuszhosszal bíró típust választani. A Sigma három további típust gyárt: 105/2.8, 150/2.8, 180/3.5. A középső elég csábítóan hangzik...
AF
Miért van az, hogy a nem HSM meghajtású Sigma optikáknak olyan iszonyatos a hangjuk? A Canon-nál ez miért nincs? Ott az USM nélküli objektívek is képesek viszonylagos csendben üzemelni... Na de ez... Még szerencse, hogy az ilyen optikák jellemző témáinak elég rossz a hallása és/vagy lassan szaladnak el (lásd fent).
Egyébként az AF tartomány limitálható, és így használható csak makró vagy csak normál tartományban, elkerülvén a felesleges, és időrabló keresgélést. Gyártói adatok szerint az AF sebessége 40%-al nőtt a nem DG-s verzióhoz képest. A sebességével nincs is gond.