Workflow, avagy digitális fotózás három lépésben

 

   

A fotózás többlépéses folyamat. Mindig is az volt, és az ma is, függetlenül a használt technika jellegétől. Mindegyik lépésnek megvannak a maga fogásai, és mindegyik lépésben megnyilvánulhat egyéni kreativitásunk, stílusunk, szándékunk. Természetesen mindenki másként csinálja. Én így:



1. lépés: A felvétel

A legtöbb esetben a felvétel készítésénél azt az egyetlen elvet igyekszem követni, hogy minél több információt vigyek haza a beállított kompozícióból. Ennek megvalósítása az RGB hisztogram világában nem túl nehézkes. Egyszerűen úgy kell beállítanunk az expozíciót, hogy a kompozíció minden árnyalata beleférjen a fényképezőgép dinamika tartományába. Ez többnyire lehetséges, de ha mégsem, akkor dönteni kell, hogy mit viszek haza, és mi marad. Ennek eldöntése részben a témától függ, részben ízlés dolga. Én szeretem, ha nem veszítem el a csúcsfényeket. HDR képeket nem készítek.

A fényképezőgép beállítása a fentieknek megfelelően rettentően egyszerű. A legfontosabbak a következők:

ISO: a lehető legalacsonyabb, ha állványról fotózok statikus témát, akkor mindig ISO100 és kész. Viszont! Jobban szeretem a képzajt (és könnyebb is eltüntetni), mint a bemozdulásos életlenséget (legyen okozója akár a téma, akár az én kezem mozgása), így sosem éreztem problémának, ha feljebb kell tekerni az érzékenységet. ISO1600? Nem gond! Ha kell, hát kell.

Üzemmód: Vakus képeknél manuális. Itt a záridő ritkán lassabb mint a másodperc 1/200-ad része, a rekeszt pedig a téma 3D-s kiterjedése, és a diffrakciós határ (APS-C szenzornál f/11) figyelembevételével állítom be. Ha az adott fényt használom, akkor szinte kizárólag a rekesz-előválasztásos üzemmódot használom, a záridőt adja meg a gép.

Fénymérés: Kizárólag a kiértékelő fénymérést (aka. Mátrix) használom. Ha nem találja el elsőre a helyes expozíciót, akkor azt a hisztogram alapján módosítom. A hisztogram az egyik legnagyobb előrelépés, amit a fotográfia mostanság átélt, számomra teljesen feleslegessé teszi a különféle fénymérési módok váltogatását. (Igaz, rengeteg olyan eset van, amikor ezeknek lehet még létjogosultságuk, de én nem készítek ilyen felvételeket.)

Formátum: RAW, mivel lusta vagyok helyben mindent beállítani, mivel a 400D LCD kijelzője elég pontatlan és fakó, és mivel ez egy kicsit nagyobb szabadságot ad az utómunkánál. Családi képeknél, utazások során többnyire JPG formátumot használok, mivel ilyen alkalmakkor sok képet készítek, és ezek egyedi feldolgozására nincs időm.

Színhőmérséklet: RAW formátumnál automatikus, JPG-ben szintúgy, de itt egy kicsit eltolom a melegebb és a magentább irányba.

Többi paraméter (Pict. Style): RAW-ban középértéken, JPG-nél a témától függ.

Színtér: Mivel RAW-ban nincs jelentősége ennek a beállításnak, valamint JPG-ben az sRGB kedvezőbb a kompatibilitás miatt, így ez a paraméter mindig sRGB-n áll.



2. lépés: RAW konvertálás

Ahogyan azt már több helyen is írtam, kizárólag az Adobe CameraRAW (ACR) szoftvert használom a RAW képek feldolgozására. Ez az alkalmazás mára szépen kiforrta magát, így szinte minden műveletet el lehet benne végezni, amire csak a kész kép létrehozásához szükségünk lehet. A feldolgozott képeim többsége „szinte kész” állapotban kerül lementésre. Azok a műveletek, amiket az ACR-ben végzek: színek (hőmérséklet, szaturáció, vibrancia) beállítása, expozíció pontosítása, sötét és beégett részek felnyitása, kontraszt (görbék és lokális kontraszt) beállítása, optikai hibák (CA, torzítás) kijavítása, valamint végül, de nem utolsó sorban, a vágás.

Két dolgot viszont fontos tudni az ACR-ről, pontosabban annak görbéiről. Egyrészt azt, hogy a Photoshop-al ellentétben a görbék állítása nem okoz színeltolódást, bár a szaturációt itt is változtatja. Ez a „hue-lock” funkció. A másik, hogy a görbéket nem a beállított színtérre értelmezi, hanem valamiféle RAW-ból kigondoltra, ami jóval szélesebb, mint az sRGB, vagy akár az AdobeRGB. Így egy egyszerű „S” görbe kezdeti és végpontja a kimeneti színtérben értelmezve nem 0, 0 és 255, 255. Magyarán, ha nem használjuk kellő körültekintéssel, akkor veszíthetünk a sötét és a csúcsfények részletességéből.

Tudatosan használva mindkét tulajdonság előny, még ha első ránézésre (különösen a második megjegyzésemnél) ez nem is egyértelmű.

Természetesen, ha JPG-ben fotózok, akkor ez a lépés kimarad. Ezért is fotózok néha JPG-ben.



3. lépés: Feldolgozás

Mióta megjelent, a Photoshop CS3-at használom, teljes megelégedettséggel. Bár, ahogy okosodik az ACR, úgy használom egyre kevesebb dologra, de azért még mindig van pár beállítás, amit csak itt lehet megtenni. Ezek a következők: részleges zajszűrés (NoiseNinja-val, a háttérre maszkolva), élesítés (Smart Sharpen-el), árnyékok és csúcsfények alaposabb felnyitása (Highlight/Shadow-val), további helyi kontrasztnövelés (USM-el). Természetesen nem mindig mindegyik. Az egyetlen lépés, ami kötelező, az az élesítés.

A kész képeket PSD formátumban mentem el, a módosító rétegeket beolvasztom a képbe mentés előtt. Utólag már sosem változtatok, nincs rá időm.

Szintén Photoshop-al készülnek a weblapomra szánt leméretezett képek is, ezeket egy lementett rutinnal készítem a PSD képekből, ami leméretezi, élesíti, 8 bit-re konvertálja és bekeretezi a képet.



Ennyi az egész, nincs benne semmi ördöngösség.

 

Csákvár, 2007.X.11.

 

-VISSZA AZ IROMÁNYAIMHOZ-