Canon EF 100-300/5.6L

 

 

Az EOS korszak hajnalán a legtöbb EF objektív egyenes ági leszármazottja volt valamelyik korábbi FD-s modellnek. Nincs ez másként az 1987-ben bemutatott Canon EF 100-300/5.6L objektívvel sem, ez a típus is egy korábbi, manuál fókuszos optika leszármazottja. Ez meg is látszik rajta sajnos, de ettől függetlenül igen jó híre van. Ha jól emlékszem, immáron öt éve vadászok egy ilyenre, így nagyon megörültem, mikor végül is sikerült beszereznem egyet, ráadásul viccesen alacsony áron. Lássuk hát, mire is képes ez a 22 éves konstrukció!

 

Felépítés

Nyoma sincs a manapság szokásos "L" minőségnek. Az optika tubusa műanyag, enyhén lötyögős, természetesen nem szigetelt és nagyon csúnya. A tolózoom megoldás sem túl népszerű ma már, bár szépen működik, és nagyon gyorsan használható. A fókuszálás hagyományos mikromotorral működik, tehát kicsit zajos, és nem túl gyors. A tárgytávolság limitálható egy csúszókapcsolóval, aminek harmadik állása a manuális üzemmód. Ügyes megoldás. Fókuszálás közben forog a frontlencse, ami megnehezíti az effekt szűrők használatát.

A felépítése miatt nincs lehetőség állványgyűrű rögzítésére, ami egy telénél, különösen ha nem túl fényerős, nagy hátrány.

A felpattintható napellenző és a bőr (valódi!) tok természetesen alaptartozék.

 

Rajzolat

A következő képek 100%-os kivágások a kép közepéről, élesítés nélkül. Balról jobbra f/5.6, f/8.0, és f/11 rekeszeken.

100mm:           

200mm:           

300mm:           

A következő képek 100%-os kivágások a kép sarkából, élesítés nélkül. Balról jobbra f/5.6, f/8.0, és f/11 rekeszeken.

100mm:           

200mm:           

300mm:           

Nem igazán meglepő, hogy 300mm-en jelentősen lágyul a képe, de némi utómunkával, ha a téma középen van, még használható. 200mm-ig szerintem teljesen rendben van. Alapvetően szűkebb tájképekre szeretném használni, jellemzően f/11-f/16 környékén, azt hiszem, arra tökéletes lesz.

 

Nappal szemben

Nappal szemben meglepően jól teljesít, nyoma sincs becsillanásnak, kontraszt vesztésnek. Mivel a blende nyolc elemből áll, így a napcsillagnak is nyolc ága lesz.

300mm, f/16

 

Háttér elmosása, CA, sarkok sötétedése

A teleobjektívek használatának egyik fő oka az, hogy a témát szépen ki lehet velük emelni a környezetéből. Erre ez a típus is maximálisan alkalmas, a hátteret szépen, természetesen keni el.

300mm, f/5.6

Bár régi konstrukció, mégis alig lehet a képek szélein a másodlagos kromatikus aberráció nyomait látni, ami jól mutatja, hogy 20 éve is tudtak optikát tervezni. APS-C-n használva a sarkok nem sötétednek, és torzításnak sincs nyoma.

 

Ajánlás

A felépítése és a hibái ellenére ez egy szerethető objektív egy olyan tartományra, amit nemigen szoktak olcsón jó minőségben lefedni. Állványon, kellően lerekeszelve, jól használható álló témák megörökítésére, de szükség esetén használhatjuk akár teljes nyíláson is, főként, ha nem lépjük túl a 200mm-et. Kis súlya és mérete, Nappal szembeni szép teljesítménye és szűkebb rekeszeken jó rajzolata miatt elsősorban tájfotós optikának tartom. Bátran ajánlom bárkinek, aki igazán olcsón szeretné lefedni a "kistele" tartományt, de azért elvár némi minőséget a pénzéért. Persze, hogy talál-e valahol még ilyet, az már egy egészen más kérdés...

 

Csákvár, 2009.I.02.

-VISSZA AZ IROMÁNYAIMHOZ-