Canon EF 24-70/2.8L USM vs. Canon EF 24-105/4L IS USM
Úgy alakult, hogy lehetőségem volt egy kölcsönkapott 24-70-est összevetni az általam használt 24-105-el. Az rögtön kiderült, hogy mindkét optika igen komoly darab, de egyik sem hibátlan. Röviden összefoglalnám a tapasztalataimat és gondolataimat erről a két remek típusról. Elsőnek kezdjük egy érdekes különbséggel...
Mennyi az a 24mm?
Az objektíveken megjelölt névleges fókuszhosszak igen ritkán felelnek meg a valóságnak, azt azonban nem hittem volna, hogy pont a kisebb átfogású zoom lesz az, amelyik szűkebb képet ad 24mm-es állásban. A dolog azért érdekes, mivel a 24-70/2.8L a 28-70/2.8L típust váltotta le, és nyílván sokan a szélesebb látószög miatt cseréltek. A lentiek képek tükrében ez talán nem volt olyan jó üzlet (hacsak az előd sem volt igazán 28mm-es az elején).
A baloldali a 24-105, míg a jobb a 24-70 "24mm-es" állásában készült felvétel, természetesen azonos helyről
Élesség
A 24-105 érezhetően élesebb minden fókuszhosszon, a kép bármely részén (APS-C szenzoron). A következő két kép a fenti fotók közepéből készített 100%-os kivágás, élesítés nélkül. A különbség azért is érdekes, mivel mindkét objektív f/4-es rekeszen volt, ami a 24-70-es esetében kerek 1 rekesznyi szűkítés, míg a 24-105-nél ez a teljes nyílás.
A baloldali a 24-105, míg a jobb a 24-70 rajzát mutatja 24mm-en, f/4-es rekeszen
További különbségek
A 24-70 nagyobb és nehezebb, viszont erősebb felépítésű. Nekem nagyon tetszik, hogy a napellenzője elrejti, védi a változó méretű tubust. A 24-70 sajnos jobban torzít (ez a különbség a fenti képeken is látszik), viszont szinte mentes a másodlagos kromatikus aberrációtól és a sarkok sötétedésétől (APS-C szenzoron). Nappal szemben a 24-70 sokkal használhatóbb, mint a 24-105, mivel utóbbi nagyon erősen hajlamos a szellemképesedésre, ráadásul a rekesz erősen lekerekített lamellái valahogy határozatlanabb csillagot rajzolnak a Napból, mint a 24-70. Mindkettő 8 tagú rekeszt használ, így a csillagok 8 ágúak mindkét objektív esetében. Teljes nyíláson a 24-105 nagyon erősen sötétíti a képek sarkait, ha az objektívet teljes méretű szenzorral szerelt (vagy filmes) gépen használjuk.
Mit mire?
A három legnagyobb eltérés természetesen a fényerő, a képstabilizátor (illetve annak hiánya), és az eltérő zoom tartomány. Ezek a különbségek jól meghatározzák, hogy melyik típust mire érdemes használni. Én úgy gondolom, hogy általános esetben a 24-105 a jobb választás, kivéve, ha kell a nagy fényerő vagy ha sokat fotózunk Nappal szemben. Úgy gondolom, hogy a 24-70/2.8L USM tipikus rendezvényfotós optika (elsősorban teljes méretű szenzoron vagy filmen), hiszen a nagy fényerő többet segít a rossz fényviszonyok között izgő-mozgó emberek kimerevítésében, mint a képstabilizátor. Utóbbi inkább az álló témákhoz hasznos.
A nagyobb átfogás, az élesebb rajzolat és nem utolsó sorban a kisebb súly és méret okán a 24-105/4L IS USM ideális utazó és tájfotós objektív lehet, ha nem akarjuk feszegetni a határait (például Nappal szemben), és együtt tudunk élni a kicsit gyengébb felépítésével.
Csákvár, 2008.XII.28.