GH2 vs. E-M5

Az Olympus E-M5-ről készült posztomban igyekeztem elkerülni a GH2-vel való közvetlen összehasonlítást, és inkább önmagában értékelni a fényképezőgépet. Persze egyetlen termék sem létezik önmagában, szerencsére szinte mindennek és mindenkinek vannak versenytársai. Nincs lehetőségem (és hogy őszinte legyek, időm sem) az E-M5-öt összehasonlítani összes versenytársával (gondolok itt pl. a Sony NEX-7-re és a Fuji X-Pro 1-re), de a micro 4/3 rendszer másik nagy gyártójának, a Panasonic-nak, a jelenlegi csúcsmodelljével igen. Bár az utóbbi gép lassan két éves lesz, a teljesen eltérő koncepció miatt talán mégis érdekes lehet egymás mellé helyezni őket és megvizsgálni, a gyakorlatban mennyire működnek az egyes megközelítések.

Szeretném nyomatékosan kiemelni, hogy az összehasonlítás több pontja erősen szubjektív, abból a módból fakad, ahogy én fényképezni szeretek és szoktam. Más nyilván máshogy csinálja, így juthat akár ellentétes következtetésre is.

 

Felépítés minősége

A felhasznált anyagok, és az összeszerelés minősége alapján az Olympus egyértelműen a Panasonic felett áll. Minden részlete igényesen kidolgozott, szép. A megjelenése által sugárzott minőség sokkal inkább összhangban van az árcédulával, mint a GH2 esetében. Külön jó pont a szigetelt kialakításért, ami bizonyos körülmények között hasznos lehet.

GH2 vs. E-M5: 0 – 1

 

Használat közben

Ez az a terület, ahol az Olympus jelentősen lemarad a Panasonic mögött. A kevesebb külső kezelőszerv, a nem kiforgatható LCD képernyő, a nem középen lévő állványmenet (a markolattal már jó helyre kerül, de minek markolat az állványozáshoz?), a kusza menü szerkezet, a helyenként lassú működés és végül de nem utolsó sorban a nem túl fényes ergonómia mind-mind az E-M5 ellen szólnak.

A gyorsan változó körülmények közé keveredett fotós az Olympus MySet megoldásától sem lesz épp elragadtatva. A Panasonic tárcsáról állítható Custom 1-2-3 üzemmódjai sokkal gyorsabban használhatóak, és hát a testre szabott üzemmódoknak pont a gyors kapcsolhatóság lenne az értelme.

Az E-M5 esetében az érintőképernyő használata csak nehezen kerülhető el, míg a GH2 minden fontosabb beállításához van kezelőszerv. Egyetlen hiányossága, hogy az érzékenységet nem akként kezeli ami (tudniillik ez a harmadik expozíciós paraméter), így nem lehet a vezérlőtárcsa kattintgatásával állítani, külön funkció gombhoz van rendelve.

GH2 vs. E-M5: 1 – 0

 

AF

Ez egy érdekes terület, mivel bár az Olympus gyorsabb, a Panasonic jobban használható. Az Olympus legnagyobb hibája a fókuszpontok kvázi fix mérete. Kvázi fix, mivel nem lehet a méretét állandóan kicsin hagyni, folyton visszaáll nagyra. Ezzel a megoldással viszont gyakran lesz a téma helyett a háttér éles, ami elég bosszantó. A Panasonic mellett szól továbbá a fókuszpontok precízebb mozgatásának lehetősége (az egész képen bárhová tehetjük) és az üzemmódváltás gyorsasága (kapcsoló és nem menü).

Számomra már a GH2 is elég gyors, így bár tény, hogy az E-M5 gyorsabb, de nekem a nehézkesebb használhatósága miatt kevésbé tetszik.

GH2 vs. E-M5: 1 – 0

 

Képminőség

Az E-M5 színeinek tisztasága és erőssége, az átmenetek finomsága, a bőrtónusok természetessége, valamint a képek zajmentessége egészen elképesztő. számomra ez az a terület, ami elfogadhatóvá teszi az összes egyéb hibáját. Nem tudnám, és nem is akarom tagadni, hogy imádom a képeit. Legyen szó színes vagy fekete-fehér képről, az Olympus gépe csodákra képes. Sokkal-sokkal jobb, mint a GH2 teljesítménye (ami egyébként szintén nem rossz).

Egyetlen szomorúságom, hogy az E-M5-ben nem Multi-aspect szenzor került, így bizonyos kivágásoknál felbontást és látószöget veszítünk.

Szerettem volna pár azonos módon készített képpel szemléltetni a különbséget, de aztán feladtam. A megadott érzékenységi szintek nem azonosak (az Olympus csal egy “kicsit”, és többet mond, mind ami a valóság), a kamerák színterei pedig teljesen különbözőek. Ha azonos módon akarnám feldolgozni a képeket, akkor valamelyik gépnek kedveznem kellene, ami nem lenne fair. Helyette itt megtekinthető az összes GH2-vel készült képem, míg az E-M5-ös felvételeim itt találhatóak.

GH2 vs. E-M5: 0 – 1

 

Videó

Ez egyértelműen a GH2 területe. Bár az E-M5 is szép kimenetet produkál, de nem igazán rugalmas. Nincs se 24P sem 25P, nem állíthatóak az expozíciós paraméterek felvétel közben, a beépített mikrofonok minősége pedig kimondottan alacsony, miközben a zajszűrésük sem a leghatásosabb. Az Olympus gépe nyilvánvalóan nem erre a területre van kihegyezve.

GH2 vs. E-M5: 1 – 0

 

Összegzés

Számomra ez az öt terület számít, de természetesen nem azonos súllyal, így az “eredmény” nem mond semmit. A GH2 számomra könnyebben és gyorsabban használható, átgondoltabb szerkezet, miközben az E-M5 jobb anyagokból épül fel, szebb, és mindenek előtt tetszetősebb képeket produkál. Ahogyan az elején is írtam, mindenkinek más a fontos. Az én preferenciáim alapján, fogcsikorgatva bár, de azt kell mondanom, az Olympus OM-D E-M5 összességében jobb fényképezőgép, mint a Panasonic LUMIX DMC-GH2.

Figyelembe véve, hogy a 24x36mm-es szenzornál kisebbet használó rendszerek közül jelenleg a micro 4/3 a leginkább teljes, így az én értékrendem szerint az E-M5 a ma kapható legjobb kis szenzoros fényképezőgép a piacon.

This entry was posted in Fényképezőgép, micro 4/3. Bookmark the permalink.

11 Responses to GH2 vs. E-M5

  1. arn says:

    stabilizator? :)

    • Rabi Miklós says:

      Egál. Az E-M5 jobb, kivéve ha össze-vissza nézelődsz a géppel. Ugyanis ha egy pásztázás után megállsz, a kép kb. fél másodpercig még pásztáz tovább… Ez az ára annak, hogy viszonylag nagy amplitúdójú rezgést is ki tud szedni. Épp ezért, nálam ki van kapcsolva.

  2. wavrekordz says:

    E-M5-nél is teheted bárhova a fókusz mezőt és a méretét is egész picire le lehet venni. A fókusz pont kijelölésnél csak a kezdő vagy alapértelmezett AF területet lehet választani, de ha a tapiképernyő bal szélén váltasz AF kijelölős üzemmódot akkor oda pakolod ahova akarod, négy különböző méretben.

    • Rabi Miklós says:

      Azért írtam, hogy “kvázi” fix a mérete, és nem azt, hogy fix. Igen, össze lehet nyomni, de aztán mindig visszaáll a szokásos méretre. A fene se akarja ezt a kört lefutni minden kép előtt.

      A tapi képernyőt felejtsd már el… Nem az az E-M5 egyik nagy dobása, hogy végre van beépített EVF benne? Hogy használható fényképezőgépszerűen? Állítsak AF pontot tapival, utána komponáljak a keresőn át? Ugyan már… Miből tartott volna engedélyezni az egész területet (és a normálisan állítható méretet)?

  3. PeterAgo says:

    Kedves Miklós!

    Rendszeresen olvasom a blogját, elfogadva az Ön által meghirdetett szubjektivitást is. Én magam annak idején az Ön véleményére alapozva, de természetesen a SAJÁT FELELŐSÉGEMRE vettem GH-2-t, Canon 5D Mk II. mellé. Kb. napig bírtam, a GH-2 sok mindenben tetszett, de a zaja viselhetetlenül tragikus (szubjektív :-) volt. Jó nagy buktával váltam meg tőle. Most OM-D-m van, ez már tetszett annyira, hogy eladjam a Canon vázaimat.
    Az összehasonlításban kíváncsi lettem volna a zaj-faktorra – jó volna olvasni az esetleges ezzel kapcsolatos tapasztalatairól.

    Péter

    • Rabi Miklós says:

      Üdv!
      Persze, hogy zajosabb a GH2, mint az 5D2, mint ahogyan ezt írtam is. Ez az ára a kis méretének és a vékony AA szuronek. Nekem ez egy vállalható áldozat volt.

      Az OMD sokkal tisztább képeket gyárt, ahogyan ezt írom is, de ez nem az az oldal, ahol erről ennél konkrétabb infót talál. Nincs ilyesmire idom, de nem is érdekel igazán. Valahol a 40D környéken éreztem azt, hogy ez mar “elég jó”, azóta pedig igyekszem a kép minőség számomra fontosabb vonatkozásaira figyelni, mint amilyen mondjuk a színek milyensége.

  4. PeterAgo says:

    bocs, helyesen: “Kb. öt napig bírtam.”

  5. PeterAgo says:

    Köszönöm, természetesen másütt is olvasgattam a két gép képeinek zaj-összehasonlításáról. Itt most kimondottan a személyes benyomásaira voltam kíváncsi.

    Péter

  6. Üdv!

    Bizony a Panasonic színtere más, valahogy nem tudtam rákapni az ízére. Az Olympus számomra is a legkellemesebb színkeverést hozza, kezdve a jó öreg E1-től.

    Üdvözlettel

    Lajos

Leave a Reply to Rabi Miklós Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>