Photokina 2012

Lassan vége az idei legnagyobb fototechnikai szakkiállításnak. Túl vagyunk egy jó csomó bejelentésen, rengeteg termék jelent meg és lesz hamarosan kapható. A tükör nélküli rendszerek is nagyot léptek előre, bár nem minden esetben a legjobb irányba.

Három, számomra fontos/érdekes dolgot tudnék csak kiemelni.

Először is, az idei évben a 24x36mm-es szenzorok végre elkezdtek lecsorogni az alsóbb kategóriákba is. A két nagy gyártónak immáron három termékvonala van, ezzel a szenzormérettel, valamint megjelent az első FF kompakt is. Várható lépés volt ez, hiszen a szenzorok ára egyre alacsonyabb, így már bekerülhetnek megfizethetőbb árú gépekbe is. Ugyanakkor pont az árak okoztak némi csalódást nekem. Valahogy azt reméltem, ennél alacsonyabbra lövik majd be ezeket a gépeket. Persze, ez még csak a folyamat eleje, szinte biztos, hogy a következő években egyre több nagy szenzoros gép jelenik majd meg, egyre alacsonyabb (ár) kategóriákban, aminek szerintem sok érdekes következménye lehet. De erről majd egy másik posztban!

Hatalmas csalódás a Leica M-E. Régóta pletykáltak már egy “olcsó” Leica vázról, de szerintem arra senki nem gondolt, hogy ez a Leica M9 átcímkézését jelenti. Én valahogy arra számítottam, abban bíztam, hogy egy tisztán elektronikus keresővel szerelt, modern, egyszerű gépet jelentenek majd be, valahol 3000USD/EUR környékén. Nem ez történt, és ez a hír egyszeriben levette nálam a napirendről az M bajonettet. Amit azért sajnálok egy kicsit…

Alig egy héttel azután, hogy az Olympus 75/1.8 objektívem sorsán merengve rájöttem, hogy számomra sokkal praktikusabb lenne, ugyan ezt a nyílást megtartva, egy hasonló minőségű 50/1.2 kistele, a Panasonic be is jelentett egy nagyon hasonlót. A beharangozott 42.5/1.2 objektív maga lenne a megvalósult álom, alig várom, hogy megjelenjen! Mindenképpen ennek a hírnek örülök a legjobban. Bár tetszik a Sony RX1 koncepciója is, valószínű, hogy ez az objektív lesz (ha jól sikerül) az egyetlen a most bejelentett cuccok közül, ami helyet talál majd magának a táskámban. Amikor az 75/1.8-at bemutató posztomban azt írtam, hogy igazán lehetett volna az Olympus kicsit konzervatívabb, és elléphetett volna a fókuszhosszal valamelyik irányba, pont ez a két “szélső” érték (a második értelemszerűen a szintén most bejelentett 150/2.8) lebegett a szemem előtt. Köszönöm, Panasonic, hogy olvasol a gondolataimban! :)

This entry was posted in Stb.. Bookmark the permalink.

18 Responses to Photokina 2012

  1. bvr says:

    Ez a Panasonic 42.5mm/F1.2 valóban nagyon jó lenne (az ára persze majd még kérdés), de a slide-on az állt: “Release in 2013-14″, ami gondolom 2013 vége – 2014 eleje, ami azért sajna még messze van.

    • Rabi Miklós says:

      Én úgy értelmeztem, hogy a két év alatt jelenik majd meg ez a kettő. Remélem, abban a sorrendben, ahogy a slide mutatta. :)

      • bvr says:

        Meglátjuk, jó lenne ha a Te értelmezésed lenne a helyes :)
        * * *
        Kicsit más, de a fényerős objektívekről jutott eszembe.
        Még tavaly januárban írtál egy post-ot a kis szenzor nagy fényerő viszonyról, amiből bennem nagyon megragadt az a mondat:
        “Egy 25/0.7-es normál objektív semmivel sem lehetne drágább sem nagyobb, mint egy 50/1.4-es, amint minden gyártó végtelen mennyiségben gyárt “.

        Biztos nem lehetne csak ebből a két adatból kiindulni, de ez az objektív nagyjából megfelel majd az általad korábban már bemutatott Canon nFD 50/1.2-nek, azzal a nem elhanyagolható különbséggel hogy stabilizált+autofocus, viszont biztos jó drága is lesz.
        És még így sem lesz m4/3-ra olyan objektív (nemhogy kedvező árú, de semilyen sem) amivel olyan DOF-et lehet elérni mint amit APS-C-n (FF-ről nem is beszélve) , mert azokhoz 0.75 v. 0.875 (FF-ekvivalenshez 0.6 v. 0.7) kellene (mármint az F1.2-1.4 eléréséhez)

        • kesztió says:

          ez az objektív nagyjából megfelel majd az általad korábban már bemutatott Canon nFD 50/1.2-nek, azzal a nem elhanyagolható különbséggel hogy stabilizált+autofocus, viszont biztos jó drága is lesz.

          Feleakkora körre, illetve negyedakkora felületre rajzol – emiatt valójában olcsóbbnak kellene lennie.
          Viszont az abszolút felbontása nagyobb kell hogy legyen, ami jobb minőségű üveget és precízebb feldolgozást feltételez – emiatt valójában drágábbnak kellene lennie.

          Na, akkor hogy is lesz? :D

        • Rabi Miklós says:

          Biztosan nem lesz benne stabilizátor, de nem is kell. A magas kezdő érzékenység miatt nagyobb és gyakoribb gond lesz, hogy ND szűrő nélkül igencsak ritkán lehet majd nyitva használni.

        • kesztió says:

          Miklós,
          Márpedig biztosan lesz benne stabilizátor, vess csak egy futó pillantást az objektív-makett oldalán levő, POWER O.I.S. feliratú kapcsolóra. :D

          • Rabi Miklós says:

            Ó!
            Akkor ez lesz a világ legfényerősebb stabilizált objektívje, ha jól gondolom.

          • kesztió says:

            Ha rajtam múlna, pont olyan „igénytelen” külsejű, anyagválasztású és kidolgozású lenne, mint a 45/1,8 – de nem, egy optikailag minőségi objektívnek feltétlenül fémből kell épülnie, profi lúúkot árasztania és emiatt jó drágának is lennie.

            Hogy utálom a fotóssznobokat (pedig egy-két szempontból én is közéjük tartozom…)

          • Rabi Miklós says:

            Hát, ez esetben örülök, hogy nem rajtad múlik. ;)

  2. kesztió says:

    Sajnos nincsenek illúzióim afelől, hogy a 43/1,2-t esetleg emberi áron adnák.
    Én életemben nem fizettem többet 260 EUR-nál egy objektívért (Oly 45/1,8), de ezért az ékszerért ennek az árnak mondjuk a két és félszeresét (talán háromszorosát?) is lepengetném.
    De mindenki 1500 eurót vagy hasonló nagyságrendet vizionál.

    Apropó, a GH3-at nem érezted kiemelésre méltónak?

    • Rabi Miklós says:

      Hát, szerintem biztosan 1000EUR felett lesz.

      A GH3-at nagyon vártam, tetszik is, de nagyon drága. Bár továbbra sem érzem magam teljesen otthon az OM-D-n, a plusz kényelem, amit a GH3 jelentene nekem nem ér meg ennyit.

  3. bvr says:

    Egy rövid hír félmondatában szúrt szemet, pedig most utólag visszaolvasva persze már az első beszámolókban is benne volt (csak valamiért átsiklottam felette) hogy a GH3-at már lehet mobilról/tabletről/laptopról vezérelni (hogy funkcionálisan milyen mélységig az nekem egyelőre még nem derült ki) illetve ezeken a külső eszközökön élőképet megjeleníteni.

    Nem mondom hogy e nélkül nem lehet élni de azért szerintem el lehet vele játszogatni (pl nem tudom Miklós mennyire aktuális még a “One day of a tree” projekted de ilyen helyzetekben ez pl nem haszontalan)

    És azt meg nem értem, hogy miért van hogy ez a funkció amúgy Canon/Nikon (legalábbis ezeknek néztem korábban kicsit utána) belépő dslr-ek esetében is már több éve létezik, akkor a Panasonicnál miért csak most, és miért csak a csúcskategóriában….
    Ismétlem, nem egy létszükséglet, de ha egyszer szinte semmibe nem kerülne…

    • Rabi Miklós says:

      Szerintem egy belépő DSLR-t sem lehet wireless távvezérelni, főleg nem élőképpel…

      Sajnos a “One day of a tree” kilőve a gépváltás miatt. E-M5-öt nem annyira egyszerű megtápolni kívülről, mint a GH2-t lett volna. Van helyette kicsit azért más, de hasonló ötletem, ez kb. 2 hét múlva (ha szép lesz az idő, és megjönnek a cuccok az eBay-ről) meg is valósulhat.

  4. bvr says:

    A távkioldás már Nikon D3000/3100tól működik, a liveView pedig D5000/5100-tól.
    Canon esetében liveView is van 1000D/1100D-től.
    (sőt, Canon-nál még sok PowerShoot-hoz is van ilyen, amikor a sofrware-eket nézegettem, leginkább a breezesys.com különféle cuccait ajánlották)

    A másik ötletre kiváncsi leszek, majd figyelem a híreket :)

  5. bvr says:

    Annyi pontositas, hogy Te kimondottan wi-fit irtal, en pedig altalanossagban gondoltam.
    Azaz ha jol tudom jelenleg egyik Panasonicnal sem mukodik a tethered shooting, usb-kabelen keresztul sem.

    • Rabi Miklós says:

      Mire megválaszoltam az előzőt, te átírtad. :)
      Én úgy értettem, hogy a GH3 wifi-n keresztül fogja nyomni. Ez tényleg más, mint amit a DSLR-eken látsz.

  6. bvr says:

    Na most jol megkevertuk egymast :D
    Hogy probaljak egyertelmu lenni, en nem “csak” tavkioldasrol beszeltem. Hanem amikor a monitorodon ott az elokep, tudod vezerelni a fenykepezo fokuszat, beallitasait, stb, termeszetesen tudsz billentyuzetrol exponalni valamint a fenykepezo nem a sajat memoriakartyajara hanem kozvetlenul a tavoli gepre menti az elkeszult kepet.
    Szamomra az mar csak apro kulonbseg hogy ezt csak usb/firewire kabelen vagy vezetek nelkul lehet megcsinalni
    (amugy ha vezeteken keresztul lehet akkor onnantol mar van megoldas a wifire ha valakinek ez fontos)
    Es arra gondoltam hogy mindezeket eddig nem lehetett meg a csucs panasonicokkal sem megcsinalni (es a jovoben is majd csak a zaszloshajoval lehet, es igaz, ott mar akar egybol wifin keresztul)

Leave a Reply to kesztió Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>