Olympus BCL 15/8.0

Az előzetes várakozásokkal ellentétben az Olympus BCL 15/8.0 nem lett nagyon rossz. Sajnos. Persze, nagyon jó sem. Sajnos.

Olympus BCL 15/8.0

 

Felépítés

Kicsi, könnyű, és műanyag. Érdekes módon a műanyag minősége jobbnak tűnik, mint amit például a 45/1.8 esetében használt az Olympus. A bajonett is ebből az anyagból készült, és a szokásosnál feszesebben illeszkedik a vázhoz. Gondolom, ezt majd “megoldja” a kopás. A műanyag bajonettekkel egyébként pont ez a gond… Mármint a kopás. Nem azért, mert idővel majd pontatlanul, vagy túl lazán illeszkedik, ilyet még nem láttam. Viszont a lekopott kis fekete darabkák idővel szépen megjelennek a szenzoron, ami semmiképp nem kívánatos.

Photographer in red

Olympus OM-D E-M5 + Olympus BCL 15/8.0

Az objektív alsó részén lévő kis karocska az egyetlen kezelőszerve. A piros vonalhoz húzva becsúszik a frontlencse elé egy kis védőlap, a másik három állásában pedig a tárgytávolságot állíthatjuk. Bár nem tűnik túl megbízható szerkezetnek, nekem még nem sikerült véletlenül kimozdítanom abból a pozíciójából, ahol hagytam.

 

Fókuszálás

Az objektív kvázi fix fókuszú, mivel bár a tárgytávolság állítható, de csupán három pozícióba. Állíthatjuk 30cm-re, ilyenkor csak a makró tartomány éles, állíthatjuk a hiperfokális távolságra, ilyenkor kb. minden éles, illetve a végtelenre, amikor az előtér kissé életlen. Ennyi.

Szerintem felesleges volt ezt így túlbonyolítani, bőven elég lenne, ha az objektív állandóan a hiperfokális távolságon állna, és a kar csak a védőlap zárására szolgálna.

 

Rajz

Azt reméltem, hogy kicsit karakteresebb képe lesz, tele a legkülönfélébb optikai hibákkal. Sajnos nem ilyen, egyszerűen csak életlen. Van a kép közepén egy viszonylag kis átmérőjű kör, ahol úgy-ahogy éles, de a sarkok felé már életlen, ráadásul, nem a szép módon. A sarkok erősen sötétednek, és ez jó.

Anglers of Sió

Olympus OM-D E-M5 + Olympus BCL 15/8.0

Az f/8.0-as rekesz persze már túl van a micro 4/3 rendszer diffrakciós küszöbén, így tökéletes élességet nem is várhatnánk, de ez az objektív jóval életlenebb annál, mint amire bármelyik komolyabb optika képes ezen a rekeszen.

A felvételek kellően kontrasztosak, a színek is rendben vannak.

 

Mire jó?

Tudva, hogy a képek nem lesznek csupán a használt technika miatt különlegesek, nagy figyelmet kell fordítani a kompozícióra. Még a szokásosnál is nagyobbat, ugyanis nincs semmi más, ami “eladná” a vele készített fotókat. És ez jó dolog. Vissza lehet térni az alapokhoz, erős, egyszerű kompozíciókat kreálni, hiszen másképp csapnivaló képeket kapunk. Könnyű jó képeket készíteni különleges objektívekkel. Első pillantásra lélegzetelállító lehet a hatalmas látószög vagy a szuper vékony mélységélesség tartomány, ugyanakkor ezen hatások erőltetésével könnyű átesni a ló túloldalára, és unalmas, ismétlődő képeket készíteni. A 15/8.0 nem különleges, nincs semmi erős trükkje. Épp ellenkezőleg: unalmas, és optikailag ráadásul meglehetősen rossz is.

Black and White

Olympus OM-D E-M5 + Olympus BCL 15/8.0

A 15/8.0-át használni igazán felszabadító érzés. Nem kell foglalkozni semmivel, csak a helyes kompozícióval. Meg kell látni a témát, közel kell menni, és katt! Megnyugtató ez az egyszerűség a mai világban, ahol hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy a karcos élesség, vagy épp a krémesen lágy háttér tesz egy képet jóvá. Pedig ezek mind tőlünk független dolgok, csupán a tervezők hozzáértésének jelei. Tőlünk csak a helyesen meglátott és megvalósított kompozíció függ, semmi más. Pont ennek felismerésében és begyakorlásában segíthet ez a kis darab műanyag, ami véleményem szerint nem más, mint a jelenlegi optikai csodák pontos ellentéte, egy ideális terápiás objektív bárkinek, aki már megcsömörlött a képek technikai megközelítésétől.

Képeim ezzel az objektívvel: KATT!

This entry was posted in micro 4/3, Objektív. Bookmark the permalink.

5 Responses to Olympus BCL 15/8.0

  1. bvr says:

    Mivel ezen gondolatokat már többször olvastam Tőled így (legalábbis remélem :) ) nem értem félre, de most mégis vitatkoznom kell – vagy inkább nem is vitatkozni, csak leírni a saját véleményemet. Merthogy számomra ez a kompozició vs. technika szembeállítás itt már túlságosan sarkosra sikeredett, ugyanis szerintem a mélységélesség _is_ a kompozició _része_!

    Például két barátom ül a padon. Számomra nem csupán az a kompoziciós kérdés hogy ezt a 3 dimenziós valóságot milyen perspektívából, milyen képkivágással képezem le egy 2 dimenziós fényképpé, hanem hogy a képen (1) mindketten élesek (2) csak az egyikük éles (3) csak a másikuk éles, stb, stb. Ez számomra nem technikai kérdés, hanem kompozicionális.
    (A technikai része csak annyi, hogy a fenti 1-2-3 stb szándékomat vajon meg tudom-e (és ha igen hogyan, milyen könnyen, mennyire gyorsan, stb) valósítani az adott felszereléssel)

    • Rabi Miklós says:

      Természetesen ezek mind kompozíciós eszközök. Viszont ha kiveszed őket az eszköztárból, akkor mi marad? Ha elvesztesz bizonyos lehetőségeket, akkor kénytelen leszel azok hiányát kreativitással pótolni. Könnyű pl. valamire felhívni úgy a szemlélő figyelmét, hogy gyakorlatilag kikapcsolod a hátteret. Vond meg magadtól ezt a lehetőséget, és rögtön elkezdesz kreatív megoldásokat kiagyalni.
      Amik persze jól jönnek majd akkor is, ha a technikát újra élesíted. :)

  2. bvr says:

    “Természetesen ezek mind kompozíciós eszközök” – erre szerettem volna ráirányítani a figyelmet, merthogy a posztban a mélységélesség (számomra túlságosan sarkosan) “technikai megközelítés”ként lett leírva.

    Az egy másik kérdés (ez meg a “könnyű úgy…”ról jutott eszembe) hogy ki miért akarja magát olyan kompozíciós eszközöktől megfosztani mint a mélységélesség, mert ugyanígy lehetne az is hogy elvetem a (normál objektívekkel is elérhető) különleges perspektívákat, hiszen miért tegye csupán ez érdekessé a képet? Vagy elvetem a különleges fényviszonyokat, hiszen miért tegye csupán ez érdekessé a képet?
    (Sőt, ad abszurdum elvetem a különleges helyszíneket, hiszen ilyen helyeken eleve könnyű érdekes képeket készíteni… :) )

    Talán érthető, mit szeretnék mondani – és komolyan nem kötekedésből írom!

    • Rabi Miklós says:

      Nem veszem kötekedésnek. Csupán azt írom, hogy terápiás jelleggel (értsd: nem örökre) elhagyni egy két TECHNIKAI (a fény és a helyszín nem az…) eszközt, segíthet fejleszteni a kreativitásod.
      Egyébként a normál objektíves példád pontosan ugyan ez, és ugyan így igaz.

Leave a Reply to Rabi Miklós Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>