ISO 1600 vs. NoiseNinja
Manapság az ISO 1600-as beállítás az általánosan elterjedt felső határ belépő szintű DSLR fényképezőgépek érzékenységénél. Az általános vélekedés szerint ezen az érzékenységen is elfogadható szinten marad a zaj erőssége, de mindenképpen jobb a helyzet, mint a filmek esetében volt. A következő pár kép a Canon EOS 400D zajosodását példázza ISO 1600-n. És ha már zaj, akkor megnéztem, hogy mit tud kezdeni vele a NoiseNinja nevű Photoshop plusg-in.
Canon EOS 400D + Canon EF 50/1.8 (F/8, 1/200sec., ISO 1600), zajszűrés nélkül
Ez tehát a teszt fotó, aminek a következő négy kép 100%-os nagyításban mutatja a részleteit, az éles és az életlen területekről, NoiseNinja használata nélkül, majd használatával. A NoiseNinja elég precízen beállítható, mint fényesség, mind szín jellegű zaj kiszűrésére. A következő "tesztben" minden paraméter alapértékre (10) volt állítva, a zajszűrési profil pedig a kép alapján készült. Hát akkor lássuk a medvét...
100%-os részlet az éles területről
Látható, hogy a zajosodás közepesen erős a "nyers" képen, és teljesen elfogadható a zajszűrt alsó. Sajnos a zajszűrés sincs ingyen, viszi magával a finom részleteket is, ezzel jelentősen lágyítva a felvételt. Persze a képet lehetne egy kicsit élesíteni, ezzel javítva a helyzetet, de itt most csak a zajszűrés hatásának megmutatása volt a cél. Most pedig lássuk az életlen területet:
100%-os nagyítás az életlen területről
Mivel az életlen területen sokkal kevesebb a hasznos információ, így nem túl meglepő módon a zaj láthatósága itt sokkal erősebb. Szintén a hasznos információk alacsonyabb szintje miatt viszont a NoiseNinja hatása sokkal szerencsésebb, nemhogy rontott, de inkább javított ezen terület minőségén.
Összefoglalva elmondható, hogy ISO 1600-as érzékenységen az EOS 400D használható eredményt produkál, ha nincs más megoldás (pl.: állvány), bátran használható. Ha valakinek van kedve az elkészült képpel tovább foglalkozni, akkor a zaj szintje tovább csökkenthető például a NoiseNinja plug-in-el. Javaslom, hogy a zajszűrést, még precíz beállítások mellett is, csak lokálisan használjuk. Ennek módja:
Másoljuk le a Background réteget
A másolatra eresszük rá a NoiseNinja-t (persze szépen beállítgatva az egyes zajszűrési paramétereket)
Adjunk egy átlátszó (fehér) maszkot a másolat réteghez, majd nagy kiterjedésű, lágy, fekete ecsettel fessük át a részletekben gazdag területeket.
Ha a kép elkészült, alkalmazzunk rajta enyhe élesítést az általunk kedvelt eljárással.