Canon EF 70-200/4L IS USM Kevés dolog áll annyira közel a tökéletességhez, mint a Canon EF 70-200/4L IS USM telezoom. Fél éve már, hogy használom, de annyira unalmasan hibátlan, hogy nem is volt idáig kedvem írni róla. Most viszont igyekszem összeszedni a gondolataimat, és röviden leírni az elmúlt hat hónap tapasztalatait. Canon EOS 50E vázon, gyári állványgyűrűvel Felépítés Viszonylag kicsi, könnyű, mégis nagyon masszív érzetet kelt. A széles gyűrűk szépen és könnyen forognak, a kapcsolókkal sincs gond, csak épp anyira szorosak, hogy véletlenül ne lehessen átkapcsolni őket. A tubus tömített (kivéve a frontlencsénél), bátran használható esőben, hóban. Ilyen helyzetekben jó szolgáltot tehet a napellenző, ami jó hosszú, így még az objektívet enyhén felfelé tartva sem érik el az esőcseppek vagy hópelyhek a frontlencsét.
Kapcsolók Kapcsolóból négyet találunk az oldalán. AF limiter, AF/MF kapcsoló, IS főkapcsoló, valamint IS üzemmód kapcsoló. A szokásos dolgok, semmi újdonság. Az objektív sajnos fehér, ami sokszor problémás lehet, mivel túl nagy feltünést kelt, nehéz vele észrevétlennek maradni. Pár hete voltam Kínában, ahol turisták által ritkábban látogatott részeken MINDENKI engem nézet, ha épp ez a fehér cső lógott a nyakamban. Szomorú, mivel egy ilyen kicsi objektívet teljesn értelmetlen fehérre mázolni, feketén sem melegedne nagyon. A szín egyértelműen reklám célokat szolgál, valamint a sznoboknak adhatja meg az utolsó lökést a kassza felé. Az objektív 67mm-es szűrőket fogad, ami elég buta méret, kellett is vennem egy ND8 szűrőt, hogy szépen elmosott vízeséseket tudjak fotózni vele Plitvicén, valamikor tavaly ősszel. A szűrőmenet természetesen nem forog. Az objektív belsőleg rendezi le a fókuszálást és a zoomolást, hossza közben nem változik. Kompatibilis a Canon telekonverterekkel és közgyűrűkkel. A napellenző jó hosszú, viszont a szokásos vacak műanyag. Amint ránézek, megkarcolódik. A belsejét valami puha szövet borítja, a nem kívánt tükröződések elkerülése végett.
Állványgyűrű Az állványgyűrű sajnos nem tartozék. Az IS nagyon szépen dolgozik, így elvétve használom csak állványon, viszont akkor nagyon jól jön az utólag, méregdrágán vásárolt Canon A (B) állványgyűrű. Próbálkoztam egy olcsóbb, utángyártott típussal is, de az még meghúzott állapotában sem tartottan az objektívet elég erősen, el lehetett forgatni. A gyárival természetesen minden rendben, hibátlan, és szép fekete (a Canon EF 200/2.8L USM típushoz gyártják, ami a leghosszabb fekete L-es Canon tele).
Használat közben Remek. Könnyű nyakban hordozni, könnyű kézben tartani. A stabilizátor és az AF egyaránt szépen és gyorsan működik. Előbbi kicsit hangos, utóbbi csendes. A stabilizálásnak hála 1/30 másodperces záridő mellett is éles képet készíthetünk akár 200mm-en is. Persze csak viszonylag lassú témáról, a gyors dolgok fotózásánál az IS nem túl nagy segítség, ilyenkor marad a tágbb rekesz és/vagy a magasabb érzékenység. Felrakott napellenző mellett a objektív sapka gyakorlatilag elérhetetlen. Igazán kitalálhatna már a Canon valami használhatóbb kupakot, mint ahogy teszi azt szinte minden más gyártó körülötte.
Rajz (FF, 21 MPxl) Az objektív éles és kontrasztos az egész képkockán, minden rekeszen (kb. f/13-ig), minden fókuszhosszon. A színek szép természetesek, élénkek. A következő képre kattintva letölthető a teljes méretű feldolgozott JPG kép. 200mm, f/4.0, MLU
Háttér elmosása A teléket azért használjuk, hogy a témát kiemelhessük a környezetéből. Hogy ez szépnek, természetesnek hasson, fontos , hogy az objektívünk az életlen hátteret is csinosan rajzolja meg. Nos, a Canon EF 70-200/4L IS USM pont így tesz. 200mm, f/4.0 70mm, f/4.0 A rekesz nyolc lamellából áll, a pontszerű csúcsfényeket még szűkebb rekeszen is viszonylag szabályos körként jeleníti meg: f/4.0 f/8.0 f/16
Becsillanás, CA Ha nagyon akarjuk, lehet pár kisebb szellemképet varázsolni a képre, de közel sem annyit, mint ahogyan azt a nem IS verziónál tapasztaltam. f/13 Nincs érezhető CA.
Összefoglalás Az a nagyszerű ebben az objektívben, hogy nem kell rá figyelni. Bárhogy, bárhol használhatjuk, miközben biztosak lehetünk benne, az eredménnyel elégedettek leszünk. Bár nem olcsó, de univerzális használhtósága miatt mégis igen jó vétel. Egyike annak a három objektívnek, amelyekkel szinte minden helyzetben elboldogulunk. Kisebb méretei és súlya okán jobban használható, mint a nagyobb fényerejű testvérei, hacsak nincs okvetlenül szükségünk arra a plusz egy rekesznyi fényre. Utazásokhoz, tájképekhez, utcai életképek fotózásához egyaránt tökéletes, bátran ajánlom mindenkinek! |