Camera RAW 4.1
Alig jelentették be a Photoshop CS3 végleges, kereskedelmi verzióját, és vele a Camera RAW 4.0-t, máris itt a frissítés, a 4.1. Természetesen az legújabb verzió még több géptípussal kompatibilis, de nem ez a lényeg, hanem hogy belekerült pár igazi újdonság is.
Maga a felület nem sokat változott, bár azok, akik csak most térnek át a CS3 beta-ról (mivel hogy az 2007. június 1-ig volt csak használható), találnak majd néhány előnyös formai változást. Az egyes beállító ablakokat mostantól nem a nevük első betűje, hanem könnyen értelmezhető piktogramok jelzik, az expozíciós riasztásokat a Lightroom-hoz hasonlóan a hisztogram felső sarkaiban lévő háromszögekre kattintva lehet bekapcsolni, valamint átrendeződtek a gombok is. Az igazi újdonságokat viszont az eszközök között találjuk...
Még alig szoktuk meg, hogy a szaturáció csúszkája helyett már kettő van, és íme, egyből itt a harmadik, a Clarity. Hatása elsősorban a lokális kontrasztra van, olyasforma módon, mint ahogy a nagy (20-30 pixel) rádiusszal végrehajtott USM szűrőnek. Hasznos dolog, én elsősorban a fekete-fehér képeim szeretem vele kontrasztosabbá, keményebbé tenni. Túlzott használata valószerűtlen, rajzszerű képeket eredményez.
Bizony, bizony... Alig pár napja nyafogtam, hogy nincs a Lightroom-ban élesítés, és tessék, lássanak csodát, máris megjelenik egy határozottan kiforott megoldás a Camera RAW-ban. Bármiben foganék, hogy hetek kérdése, és kijön a Lightroom frissítés, ugyanezzel a megoldással. Na, de lássuk, mire is jó az a négy csúszka:
Amount: Ez viszonylag egyszerű, hiszen itt az élesítés erősségét lehet megadni. Ha nyomva tartjuk az Alt billentyűt, miközben a csúszkát mozgatjuk, akkor láthatjuk az élesítés hatását fekete-fehér módban (így szemléletesebb). Ezt az értéket jellemzően 20 és 33 közé állítom. Vigyázat! A túlzott élesítés túlságosan digitális hatásúvá teszi a képet!
Radius: Megadhatjuk, hogy mekkora sugatú körben keressen olyan kontraszt különbségeket, amikre már élesítést fog alkalmazni. Mivel én élek-halok az apró részletekért, így ezt szinte mindig a legkisebb beállítható értékre, 0,5-re állítom. Az Alt-os trükk itt is működik...
Detail: Ez egy számomra elég rejtélyes paraméter, de a lényege az, hogy az értékét növelve az élesítés a finom részletekre, felületi egyenetlenségekre koncentrál, és nem a határozott élekre. A fentiek szellemében ezt nagyjából 75-re szoktam állítani.
Masking: Na, ez érdekes! Lehetőségünk van korlátozni, hogy az élesítés milyen mértékű lokális kontraszt különbség esetén hasson. Minél nagyobb értéket adunk itt meg, annál nagyobbnak kell lennie az élek fényessége közti eltérésnek, hogy az élesítés működjön rajtuk Folyamatosan nyomva az Alt billentyűt láthatjuk is ezeket a területeket. Fehér az, ahol lesz majd élesítés, és ahol fekete, ott meg nem.
A Camera RAW ezen legújabb verziója most is, mint eddig minden alkalommal, ingyenesen letölthető az Adobe Labs weboldaláról. Jó tudni, hogy csak a CS3-as Photoshoppal működik, korábbi verziókkal nem.
Csákvár, 2007.VI.03.