Panasonic LUMIX DMC-GH2

Bár még mindig hiánycikk, de én szerencsés módon már több mint egy hónapja használhatom a Panasonic jelenlegi zászlóshajóját, a LUMIX DMC-GH2 vázat. Használtam városban és utcán, filmezésre és fényképezésre egyaránt, így eljött az ideje, hogy röviden összefoglaljam tapasztalataimat vele kapcsolatban.

Panasonic LUMIX DMC-GH2 with Voigtlander Nokton 25mm f0.95

Felépítés, használat

A gép műanyag, a markolat környékén némi gumi borítással. Kétségtelenül jobb érzés kézbe venni, mint a korábbi G/GH gépeket, de közel sem annyira jó, mint a GF1 fém vázát. A legjobb szándék mellett is csak azt mondhatom, hogy a felépítése jó közepes, nagyjából megegyezik a belépő szintű DSLR gépekével.

A mérete aprócska, de nekem pont ezért tetszik. Kis mérete ellenére viszont viszonylag jó fogás esik rajta, a markolata számomra megfelelő méretű és alakú. A fő vezérlőtárcsa, ellentétben a korábbi GH1 típussal, itt hátra került, ami a Canon elrendezéshez szokott ujjaimnak elsőre kicsit furcsa volt, de hamar megszoktam, ma már nem okoz problémát.

A kihajtható LCD igen masszív, lötyögésnek nyoma sincs, minden pozícióban szépen, szilárdan megáll. Terepen többnyire befelé fordítva használom, így védve van a karcolódástól és az orromtól. Csupán olyan esetekben használtam kinyitva, amikor valami lehetetlen szögből fényképeztem, mondjuk például talajszinten.

Dew

Panasonic LUMIX DMC-GH2 + Canon nFD 50/1.2

Három egyéni üzemmódja (C1/C2/C3) és három programozható gombja van, amik segítségével tökéletesen testre szabhatjuk a masinát, különféle helyzetekre felkészülve. A gombok funkcióinak programozása természetesen eltérő lehet az egyes C üzemmódokban, így míg az fn1 gombot a képarány kiválasztására használom a C1 (RAW fotó) üzemmódban, addig a digitális telekonverter aktiválására a C3-ben (videó). A gombok és az üzemmódok ügyes beállításával gyakorlatilag három teljesen különböző karakterisztikájú gépet kaphatunk, amikkel nekem eddig minden szituációt sikerül lekezelnem, így a többi üzemmódot (A,S,P,M) nem is igen használom.

Használtam már csepergő esőben és hóesésben is, semmi baja nem lett, bár a váz egyáltalán nem tömített. A kereső feletti sztereó mikrofonokkal kapcsolatban azért vannak aggályaim, nem hiszem, hogy használna nekik egy kis belecsurgó hólé. Remélem hamarosan előáll valami ügyes kínai gyártó egy ravasz takaró lemezkével, amivel meg is oldódna ez a (talán nem is létező) probléma.

Az elektronikus keresőről (EVF) már írtam korábban. Továbbra is nagyon praktikus dolognak tartom, bár tény, hogy az optikai keresőket, limitált funkcionalitásuk mellett is, nagyobb élvezet használni. A felbontás és a színhűség tökéleteen megfelelő, egyedül a sötét tónusok visszaadása pontatlan, nem is tud igazi feketét megjeleníteni. Sötétben természetesen zajosodik is lassul, viszont, szemben az optikai eresőkkel, legalább látunk benne valamit.

Számítógépre kötve (USB-n keresztül) valódi külső meghajtóként működik, írható és törölhető. A GF1 esetében ez nem volt így, ott nem tudtam törölni, és nem is reklamált az OS, ha csak simán lehúztam a csatlakozóról.

Mother in red

Panasonic LUMIX DMC-GH2 + Voigtlander Nokton 25/0.95

Videó

Nagy rugalmassága miatt csak az AVCHD formátumot használom, csak erről tudok nyilatkozni.

A képminőség egészen kimagasló, szemmel láthatóan jobb, mint amire a Canon 5D mark II képes volt. A legszebb eredményt az un. manuális film módban lehet elérni, ahol lehetőségünk van 24P felvétel készítésére. Az így készített felvételek minden képzeletet felülmúlnak, nagyjából annyival jobbak a korábban említett 5D mark II videóinál, mint amennyivel azok jobbk a kis kompakt fényképezőgépekéinél. Nincs rá jobb szó, döbbenetes.

Sajnos a 24P videókat nem tudja az általam használt Apple iMovie 10 importálni, így csupán megnézni tudom őket a VLC lejátszó segítségével. Szerencsére az iMovie 11 már ismeri a 24P-t is, rendeltem is gyorsan egy új iLife csomagot (annyira olcsó, hogy nem érdemes kalózkodni), remélem hamarosan ideér.

Képminőség

A képminőség manapság valahogy összekapcsolódott a képzaj fogalmával, sokszor egyenlőségjelet téve a két fogalom közé. Ez meglehetősen buta dolog, de ha így nézzük, akkor a GH2 erős közepes. Viszonylag magas zajszinttel alacsony érzékenységen, viszont igencsak használható teljesítménnyel akár iso3200-ig.

Vannak viszont a zajnál fontosabb dolgok is, és a GH2 szenzora minden más értelemben kitűnő. A képek élesek, részletgazdagok, szép tónusátmeneteket tartalmaznak, és valami egészen hajmeresztő módon térhatásúak.

Highway to the frozen hell

Panasonic LUMIX DMC-GH2 + Voigtlander Nokton 25/0.95

A képeknek igazi mélységük van, és ezt én bizony még sosem láttam, vagy legalább is nem ilyen erősen, a Canon gépeim esetében.

A szenzor dinamikája érezhetően nagyobb, mint a GF1 szenzoráé, bátran használható nagyobb kontrasztú témák esetében is. Az elkészült RAW file többnyire elegendő információt tartalmaz a beégett részletek feltárásához, de persze csodákra nem számíthatunk. Mint minden más gépnél, így a GH2-vel is praktius elsőre helyesen exponálni.

A gépben lévő szenzor egy ma még ritkán használt megoldást vet be a micro 4/3 rendszer viszonylag kis képkörének minél jobb kihasználására: az un. multi-aspect szenzort. Ennek lényegéről majd egy későbbi posztban lesz szó, addig csak annyit, hogy ez a lehetőség további egy dimenzióval tágítja a beállítási lehetőségeinket, még egy dolog, amit észben kell tartani, amit el lehet rontani. Kellett pár hét hozzá, hogy rászokjak, hogy megszokjam, erre is figyelni kell, azaz inkább figyelni érdemes. Három valódi (16:9, 3:2, 4:3) és egy vágott (1:1) beállítás közül választhatunk, a keresőben ennek megfelelően jelenik meg a kép, és természetesen csak az mentődik el. Nagy kár, hogy az 1:1 beállítást a 4:3-ból vágja vissza a gép, hatalmas dolog lenne, ha a négyzet alakú képeknél is azonos maradhatna a látószög a többi beállításéval. Értem én persze, hogy ez sokkal “magasabb” szenzort igényelne, de azért reménykedjünk benne, hogy a GH3-ban már majd ilyen lesz. :)

Couple

Panasonic LUMIX DMC-GH2 + Panasonic LUMIX G 14-140/4.0-5.8 HD

Zoltán

Panasonic LUMIX DMC-GH2 + Canon nFD 50/1.2

Sparkler

Panasonic LUMIX DMC-GH2 + Voigtlander Nokton 25/0.95

Összegzés

Határozott elképzelésem volt arról, hogy ez a gép milyen lesz, miközben vártam, hogy megérkezzen Kanadából. Nem lett igazam, duplán nem. Egyrészt valahogy jobb felépítésben bíztam, a valóság kicsit csalódás. Nem mintha gyenge lenne, vagy lötyögős, de ezért a pénzért, a sokkal olcsóbb GF1 fém házával összevetve, valahogy mégis keveslem, amit kaptam.

Képminőség dolgában viszont kellemes meglepetés ért. Reméltem, hogy jobb lesz, mint a GF1, de hogy ennyivel jobb, azt sosem gondoltam volna. A képminősége egyértelműen azon a szinten van, ahová azt az ára alapján várnánk.

Vitán felül áll, hogy a GH2 a jelenlegi legkomolyabb micro 4/3 rendszerű váz, és a szenzora a legjobb 4/3″ méretű szenzor. A Panasonic ezzel a gépével bebizonyította, hogy egyrészt ez a rendszer valóban képes komoly teljesítményre, másrészt pedig, hogy a jelenlegi “nagyszenzoros” gyártók kicsit elszunyókáltak termékfejlesztés közben. Akkora szenzorok ezzel a teljesítménnyel csodákra lennének képesek. Szégyen számukra, hogy jelenlegi tudásuk összevethető a GH2 szintjével.

This entry was posted in Fényképezőgép, micro 4/3. Bookmark the permalink.

15 Responses to Panasonic LUMIX DMC-GH2

  1. cameraman says:

    Hihetetlenül hangzik h azt írod szebb képe van a videójának mint az 5dnek. Autofocusa milyen video közben? Eddig canon550D-t akartam venni videóra, most elbizonytalanodtam kicsit.

    • Rabi Miklós says:

      Pedig szebb, kazalnyi van a gépemen mindkettőtől, és a GH2 jobban teljesít. Főként a 24P üzemmódban nyilvánvaló ez, ami valami olyan szép, hogy csak na! :)

      De ha kicsit untánaolvasol, máshol is ezt hozák ki. Nem véletlenül.

      • nagymoli says:

        Na most már teljesen beleestem a kétségbe! Canon EOS 550D volt az eddigi vágyam! Eladtam a Panasonic FZ50-em, barátnőm EOS 1000D-s képeit látva. Várok pár hónapot, hátha a Pana gépek olcsóbbak lesznek. FZ50-et néha visszasírom, tetszettek a képei. Canon 1000D képzajban győzött, de a kitobik közül a nagyobbik, amivel adták, nem túl meggyőző sajnos. A mikro 4/3- rendszer nagyon igéretesnek tűnik, és Miklós weboldala a leg meggyőzőbb ebben számomra az eddig nézettek közül!

  2. lightstorm says:

    Szia!
    Szeretem ezt az oldalt olvasgatni, mert olyan emberkozeli, es reklammentes :)
    Ket kerdesem lenne. Az elso, mennyire talalod jo obinak a 14-140HD-s pana obit? Gyorsasag, kepminoseg, DOF, mennyire massziv, ilyenekre gondolok.
    A masik (talan mokasabb), a sony uj SLT-gepeit szamitasba vetted amikor tukornelkuli cserelhet obis gepet kezdtel keresni, vagy kimondottan 4/3-volt a cel, mert mondjuk meg kisebb sulyt stb. akartal ? En A sony alpha SLT A55 es a pana GH2 + 14-140HD kozott vacialalok, es ezert kernem ki a velemenyedet.
    Udv

  3. Rabi Miklós says:

    Szia és köszi!
    Pont most töltöttem fel a 14-140-es írásom, nézz rá! :o )

    SLT akkor még nem volt, áprilisban (2010) vettem a GF1 + 20/1.7 párost. Nálam a méret volt a lényeg, abban pedig semmit nem ad a Sony SLT, de még a NEX sem igazán. Ott is csak a váz kicsi.

    Az SLT-t kicsit hibrid megoldásnak tartom, ami ügyesen ötvözi a két rendszer hiányosságait. :o )

    • lightstorm says:

      Eolvastam! Es nagyon jo kis leiras az obirol. Benne volt minden, amire kivancsi voltam. Nekem sokat segitett, elorebb vagyok a gepvasarlasommal :)
      Koszi!

  4. jmmakk says:

    Szia!

    A Photozone oldalán, minden micro 4/3 obinál azt olvasom, hogy nem értékelik őket a csillagos rendszerükben, mert ezek a gépek auto korrekciót végeznek még a nyers RAW állományon is, és így nem lehet a tiszta szűretlen állományt kinyerni.
    Te mit tudsz erről az auto korrekcióról, mert nem nagyon találtam leírásokat róla?
    Ez a gép is alkalmazza?

  5. Rabi Miklós says:

    Igen és nem. A RAW természetesen valóban nyers, de tartalmaz pár korrekciós paramétert, amiket a legtöbb RAW konverter automatikusan végrehajt. Ez a funkció (pl. az ACR-ben) nem kikapcsolható.
    Persze van konverter, ami ezt nem veszi figyelembe, így ott valóban elérhető a nyers felvétel.

  6. Ferenczy Lajos says:

    Gratulálok a hasznos és színvonalas cikkekhez. Igazán élvezet olvasni.
    Egy kérdésem lenne a GH2-höz, mennyira tartósak a vázon a gombok feliratai? Látszik már kopás rajtuk? Fórumokon olvastam, hogy a G1 hajlamos rá, G2-n magam is láttam egy műszaki áruház bemutató darabján. Te tapasztalsz ilyet? Épp eladtam az Oly E-520-at és most gondolkodom G2-n vagy GH2-n.

  7. lászló says:

    Én azt tudom,hogy a Panasonic termékeiben még soha nem csalódtam! Bármilyen műszaki cikket vásároltam!De ha véletlen pont nem Panasonic terméket vásároltam hanem sony terméket a végén mindig a fejemet a falba vertem,hogy már megint bedőltem és én hülye tudom jól,hogy a pana mindenben verhetetlen de ennek ellenére mindig engedek más termékek csábításának! De ennek most vége!! Nikon ide Canon oda én maradok a GH2-nél! :) )

  8. Balog Tamás says:

    Üdvözlet!
    Nagyon örülök ,hogy rátaláltam erre az oldalra,rengeteget segítettek a választásban.
    Számomra nem is kérdés a gép (GH2) ,de viszont egy dologban nem vagyok teljesen biztos hogy milyen objektívet vegyek hozzá. Videozásra használnám a gépet ,és motoros zoommal rendelkező kellene.
    Nagyon megköszönném ha egy két mondatban tudna segíteni.
    Köszönöm!
    tisztelettel: Balog Tamás

    • Rabi Miklós says:

      Szia!
      Szerintem zoomolni felvétel közben béna dolog. Nekem sokkal jobban tetszik a nagylátó-vágás-tele megoldás. :) Így yzámomra a 14-140 a nyerő. Motor zoomból csak kettő van a 14-42 X és a 45-175 X. Utóbbi állítólag egész jó, de ugye csak tele…

  9. Joco says:

    Szevasz Miklos.
    Most szeretnek obit venni a gepemhez egy 14-140 e sen gondolkodom.
    De szeretnek toled hallani valami velemenyt a Pana DMC GX 1 geprol
    Ugyanis ehhez kellene a kiszemelt telet.
    Osszehasonlitva a GH2 vel nagyon vacak?
    Az ismerosok azt mondjak ez nemsokat tud a tobbi panahoz kepest.
    Ha lehet egy par szot errol a geprol ha irnal.
    Ja persze hogy menne e hozza az obi.
    Nekem zoom atfogassban nagyon megfeleln
    Koszi elore is
    Udv Joco

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>