Panasonic LUMIX G 20/1.7 ASPH.

Túl sokat nem lehet mondani erről az aprócska objektívről, nincs benne semmi különleges. Nem zoom, nem stabilizált, nem makró… Csupán kicsi, nagyon-nagyon kicsi, és éles, nagyon-nagyon éles.

Korábbi tapasztalataim alapján némi fenntartással kezelem az f/1.8 fényerő körüli normál objektíveket. Többnyire lágyak teljes nyíláson, és mivel jellemzően ők a legolcsóbbak egy adott gyártó kínálatában, így a felépítésük sem az igazi. Nos, a kis Panasonicra ezek az állítások pont nem igazak.

Aprócska mérete ellenére a felépítése teljesen elfogatható. A külső részek műanyagból készültek, de a minőségibb fajtából. A bajonett fém, a fókuszgyűrű gumírozott. Az átmérője csak egy kicsivel nagyobb, mint a m4/3 bajonetté. A közelpontja 20cm, ami lehetőséget ad némi kreatívkodásra, de a normálnál enyhén nagyobb látószög miatt a leképzése még elég messze esik a makró tartománytól.

Mushroom

Panasonic LUMIX DMC-GF1 + Panasonic LUMIX G 20/1.7

A rajzolata kiváló. Teljesen nyitva felfedezhető némi életlenség a sarkokban, de semmi igazán komoly. Ezeke a területek jellemzően érdektelenek, ha olyan témát fotózunk, aminek az f/1.7-es legnagyobb nyílás biztosított vékonyka DOF a megfelelő. f/2.0-tól mindenhol éles.

A sarkok sötétedése, a kromatikus aberráció, valamint a torzítás automatikusan javítódnak, ha ezzel a funkcióval kompatibilis RAW konvertert használunk (pl.: ACR, Lightroom), így ezekről nincs mint mondanom. Nem látszanak.

A lenti képre kattintva letölthető egy RAW (.RW2) file, amit teljes nyíláson készítettem, állványról, önkioldóval, GF1 vázzal. A fókusz a kerítésen volt, az előtte és a mögötte lévő növények (értsd: gazok) életlensége nem optikai hiba.

Jobb klikk a RAW file letöltéséhez!

Panasonic LUMIX DMC-GF1 + Panasonic LUMIX G 20/1.7

Összességében nagyon tetszik a rajza. Szép és kontrasztos, az életlen részeket pedig nagyon szépen, lágyan keni el. Ez utóbbi még akkor is igaz, ha rekeszelünk kicsit. Persze nagyjából f/8-tól szinte minden éles. A rekesz hét lamellából áll, így a napcsillagoknak  tizennégy ága lesz, de a lekerekített kialakításuk miatt nem igazán erőteljes ez az “effekt”. Ráadásul hajlamos nagy és csúnya becsillanást rajzolni a pontszerű fényforrások mellé, ez az egyetlen zavaró optikai hibája, így Nappal szemben amúgy sem a legszerencsésebb választás.

Cabin

Panasonic LUMIX DMC-GH2 + Panasonic LUMIX G 20/1.7

Sajnos az m4/3 rendszer focus-by-wire megoldása nem az igazi. A manuális fókuszálás nagyon nehézkes, én igénylem, hogy érezzem a fókuszálás közben mechanikus súrlódást, a mozdulataim direkt hatását. Itt ez az érzés nincs meg, a gyűrű csak egy jeladó, ami vezérli az AF motort, ami elvégzi a fókuszálást. A gyűrűnek nincs végállása, nem érzem, hogy mikor értem a végpontokhoz. Szerencsére az AF gyors és pontos, így ritkán van kézi fókuszálásra szükség. Valami oknál fogva a folyamatos fókuszálás nem elérhető ezzel az objektívvel.

Pipes

Panasonic LUMIX DMC-GH2 + Panasonic LUMIX G 20/1.7

A látószöge nekem nagyon tetszik, de ez persze izlés dolga. Közel kell vele menni a témához, valóban ott kell lenni. Talán ezért is érzem valahogy igzabbnak a vele készült utcaképeket, mint a telékkel lőtt távoli portrékat. Persze mégegyszer, ez izlés dolga. Teljes méretű (24x36mm-es) szenzoron egy 40/3.4-es objektív rajzolna így (a különbség csupán annyi lenne, hogy azonos záridőhöz utóbbin négyszer olyan magas érzékenységet kellene használnunk), amit igazán nem nevezhetünk extrémnek. Pont ez teszi nagyon kíméletlen eszközzé a Panasonic palacsintát, hiszen semmi olyan trükkje nincs, amivel egy unalmas képből jót csinálna. Egy 85/1.2-vel, vagy egy TS-E, MP-E objektívvel lefényképezett AKÁRMI is lehet érdekes, különleges, csupán a leképzési sajátosságaik miatt. Itt ez nem működik: minden a kompozíción múlik. Ideje megtanulni fényképezni.

Species

Panasonic LUMIX DMC-GF1 + Panasonic LUMIX G 20/1.7


Little girl in pink

Panasonic LUMIX DMC-GF1 + Panasonic LUMIX G 20/1.7

Érdemei legjobban utcai életképek fotózásakor mutatkoznak meg. A kellemesen természetes látószög, a kis méret és súly, az éles rajzolat és nagy fényerő ideálissá teszi “vidd bárhová” optikának. GF1 vázon használva tökéletesen elfér egy Lowepro D-Pods 50 tokban (ami egyébként nagyon praktikus, mivel rugalmas anyagból készült, így a nem tökéletesen szappantartó alakú gépekre és szépen ráfeszül!), soha nincs útban, és mindig, minden beállítás mellett jól teljesít. Csak ne fényképezzünk vele a Napba.

Képeim ezzel az objektívvel: KATT!

This entry was posted in micro 4/3, Objektív. Bookmark the permalink.

4 Responses to Panasonic LUMIX G 20/1.7 ASPH.

  1. Szia Miklós!

    Én is átnyergeltem m4/3-ra és nagyon nézegetem ezt az objektívet, de sehol nem látok vele “portrét”, tehát emberábrázolást. Neked vannak ilyen képeid vele? Tehát nyitva, vagy f2-n készült félalakos, esetleg közelebbi képek? Érdekelne, hogy milyen a háttérmosása. Válaszod előre is köszönöm!

  2. Rabi Miklós says:

    Szia!

    Ezeket csináltam a húszassal:
    http://www.flickr.com/search/?q=20mm&w=50604678%40N02&s=rec
    Van köztük sok “emberes”.

    Nem az a kimondott portré optika, de én nagyon szeretem!

  3. Misi says:

    Szia!

    Nagyon köszönöm, mazsolázgatom őket. Én sem kimondottan portréra gondoltam. Fő felhasználási területe az utcafotózás, dokumentarista fotózás lenne, ezért vagyok kíváncsi, hogy emberi közelségű fotóknál mennyire mossa a hátteret :)

    Olvastam itt, hogy effektíve ha nem szükséges a nagy dof, akkor nincs értelme rekeszelni, annyira éles?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>