Jó ideje használom már, és az első benyomásaim nem voltak éppen pozitívak. Többször elkezdtem már írni róla, de aztán mindig abbahagytam, nem szeretek nem szeretem dolgokkal foglalkozni a szabadidőmben. Egyetlen előnyét a hatalmas átfogásában láttam, gyakorlatilag mindent lefed, amire normális körülmények között szükségem lehet. Az pedig kétségtelen tény, hogy gyakran jól jön, ha nem kell egyfolytában objektívet cserélgetni. Épp ezért vittem magammal pár napja az Alacsony-Tátrába is, mivel sejtettem, hogy nem igen lesz időm cserélgetni, hiszen szervezett út volt. Úgy voltam vele, hogy inkább legyenek gyengébb minőségű képeim, mint semmilyenek.
Aztán mikor hazaérve megnyitottam a képeimet, gyökeresen megváltozott a véleményem. Ez egy nagyon is használható objektív, csak nem mindig, és nem mindenhogy.
Felépítés, kezelés
Figyelembe véve tízszeres átfogását az objektív maga igen kicsi, bár a micro 4/3 rendszer gépeihez és többi objektívjéhez képest viszonylag nagy. Méretéből fakadóan elsősorban a Panasonic G és GH sorozatok gépeihez illik, a távmérős gépekre hajazó kialakítású GF illetve Olympus Pen gépeken kissé furcsán mutat, és kezelni sem túl kényelmes. Túl orr-nehéz lesz tőle a gép.
Kívülről erős műanyag burkolja, a zoom gyűrű gumírozott, a bajonett pedig fém. Jó érzés kézbe venni, erős, masszív felépítés érzetét kelti, amiben nyilván szerepe van a viszonylag nagy tömegének is.
A zoom gyűrű feszes, de szépen forgatható, az én példányom 70mm környékén kicsit jobban szorul mint máshol. Ettől eltekintve a zoomolás könnyű és precíz, még kesztyűben is. Az én ízlésemnek egy kicsit rövid a zoom útja. Az AF gyűrű használható, de mint minden micro 4/3 objektív esetében, így ennél az objektívnél is, a fókuszálás focus-by-wire megoldású, amit én nem igazán szeretek.
Panasonic LUMIX DMC-GH2 + Panasonic G 14-140/4.0-5.8 HD
Zoomoláskor jókorát nő az objektív, de még 140mm-en is kellően erős, nem lötyög, nem kotyog. A fókuszálás belsőleg történik, így ez nem okoz változást az objektív méretében. A frontlencse nem forog, így bátran használhatunk effekt szűrőket, illetve virágszirom alakú napellenzőt. Ami egyébként alaptartozék, és egy darab műanyag.
Az objektív Mega O.I.S. rendszert tartalmaz, ami a Panasonic megnevezése az optikai képstabilizálásra. Nagyon hatékonyan működik, nagyjából három fényérték előnyt biztosít, főként a hosszabbik végén. Ki- és bekapcsolni egy kapcsolóval lehet az objektív oldalán, üzemmódot pedig a csatlakoztatott fényképezőgépen választhatunk. Lehetőség van folyamatos, illetve csak a felvétel pillanatában aktív üzemmód kiválasztására. Előbbi sokat segít a pontos komponálásban, utóbbi viszont hatékonyabb.
Panasonic LUMIX DMC-GH2 + Panasonic G 14-140/4.0-5.8 HD
HD
A nevében található HD jelölés arra utal, hogy tervezésekor figyelembe vették a videórögzítés speciális igényeit. Az objektív így nagyon csendes AF motort és stabilizátort kapott, a rekesz pedig igen kis lépésenként (1/6 FÉ) állítódik automata üzemmódokban. Nos, működik. Míg a kis 20/1.7 traktor hanggal zakatol AF közben, ami erősen hallható a felvételen is, addig zavaró hangnak nyoma sincs a rögzített felvételeken ennél az objektívnél. Szomorú, hogy ezeket a szolgáltatásokat nem találhatjuk meg minden Panasonic objektívben.
Panasonic LUMIX DMC-GF1 + Panasonic G 14-140/4.0-5.8 HD
Képminőség
Ez egy tízszeres átfogású zoom, ehhez mérten kell kezelni. Nem szabad elvárni tőle azt a teljesítményt, mint amire mondjuk egy fix objektív képes. Az már túl szép volna… A képeken, különösen teljes nyíláson jól látható, hogy bizony sok optikai elemen kell áthaladnia a fénynek, mire a szenzorig ér. A teljes nyílás közelében készített képek élessége elfogadható, használható, de semmi több. Közelébe sem ér a többi objektívemnek, amit a micro 4/3 gépeimen használok. Ám amiért az ilyen képek nekem nem igazán tetszenek, és ez volt az oka az első negatív benyomásomnak is, az mégsem a visszafogott élesség. A képek valahogy laposak és élettelenek. Nagyon nehéz ezt bemutatni, meg sem próbálom. Egyetlen képet mutatok csupán, amin szerintem valamennyire érezhető ez a jelenség. Ami ennél is döglöttebb lett, azt kidobtam.
Panasonic LUMIX DMC-GF1 + Panasonic G 14-140/4.0-5.8 HD
A fenti kép teljes nyíláson készült (f/5.8), 140mm-en. Sokat kellett vele bűvészkedni, hogy legalább így kinézzen.
Ha viszont rekeszelünk kicsit, akkor teljesen megváltozik a helyzet. Két-három fényértéknyit szűkítve a képek megtelnek élettel, és különösen a GH2 szenzorán elérik azt a szép térbeli hatást, amiért annyira szeretem ezt a rendszert. Persze élesség tekintetében az eredmény még itt sem kimagasló, de a legtöbb esetben több mint használható.
Azt vettem észre, hogy legjobban f/8.0 és f/11 között teljesít. Ez persze nagyon sötét beállítás, és ennyire szűk rekesz mellett esély sincs arra, hogy a témát kiemeljük a háttérből, mégis, itt adja a legszebb eredményt. A stabilizátor ugyan segít valamennyit, különösen álló témák esetében, de a fentieknek megfelelően elmondható, hogy ennek az objektívnek rengeteg fény kell.
A komplex felépítés miatt a 14-140mm hajlamos a becsillanásra, Nappal szemben nem igazán tanácsos használni, hacsak nem eleve ezt az effektet keressük.
A kromatikus aberráció és a torzítás automatikusan javítódik Panasonic váz és kompatibilis RAW konverter használata esetén, így ezekről a hibákról nem igen tudok nyilatkozni.
Panasonic LUMIX DMC-GH2 + Panasonic G 14-140/4.0-5.8 HD
Összegzés
Bármennyire furcsán hangzik is ez egy szuperzoom objektív ismertetésekor, de a Panasonic 14-140mm egy specialista. Csupán egy nagyon szűk rekeszérték tartományban teljesít úgy, ahogy azt egy mögé illesztett jobb micro 4/3 szenzor megérdemli, abban a tartományban viszont igazán szépen teljesít. A szűk rekeszérték tartomány természetesen szűk használhatóságot jelent, és ez ebben az esetben a nagyon jól megvilágított témákra korlátozódik. Használhatunk persze állványt, de ez sok esetben lehetetlen, illetve valahogy nehezen összeegyeztethető a micro 4/3 rendszerrel, ami pont a kiemelkedően jó hordozhatósága miatt értékes számomra. Arról nem is beszélve, hogy ha állványt állítani van idő, akkor objektív cserére is van, olyankor pedig tényleg értelmetlen egy szuperzoommal próbálkozni. Egy kisebb (fix) sor jobb szolgálatot tehet.
Ha viszont bent maradunk az objektív komfortzónájában, akkor igen kellemes teljesítményt nyújt, hatalmas fókuszhossz tartományt lefedve, tudásához képest kis méretben. Ideális tehát nyári utazásokhoz, túrákhoz, bárhová, ahol sok fénnyel de kevés idővel számolhatunk.
Nem ajánlott viszont mindenes objektívnek, ahhoz sajnos túl sötét. Nyilván nincs ezzel mindenki így, de számomra a kis 20/1.7 sokkal optimálisabb alapobjektív, mint ez a nagy zoom.
Alternatíva? Az Olympus 14-150, de mivel ebben nincs optikai stabilizátor így inkább Olympus vázakra ajánlanám. Az igazi nagyágyú viszont a Panasonic Leica D 14-150/3.5-5.6, ami nagy, nehéz, és igen drága, ráadásul még adapter is kell hozzá hiszen “sima” 4/3 rendszerű, viszont a tesztek alapján igen komoly teljesítményre képes.
Képeim ezzel az objektívvel: KATT!
Élvezettel olvastam a cikkeidet az oldalon, szép képek, jó meglátások, gratulálok. Jelenleg épp egy GH2 beszerzésén gondolkodom, ráadásul a 14-140-es objektívvel, ezért is örültem ennek a tesztnek/cikknek.
Egy kérdésem lenne: létezik olyan objektív, ami zoom tartományban valahol a gyári 14-42 és 14-140 között van, de fényerősebb, mint ezek? A 14-42-től félek, hogy általános használatra kicsi a vége, a 14-140 meg túl sok. Sajnos a Pana kínálatában nincs köztes megoldás, ezért érdeklődöm, mint a témában járatost, mit javasolsz? Az is kérdés persze, hogy mi lesz a stabival, meg AF-fel, ha nem Pana objektívet használok…
Sajnos nincs ilyen.
A Pana 14-45/3.5-5.6 állítólag szépen teljesít, stabilizált is, kicsi is, használtan nem túl drága (45-55e körül láttam). Azt van a Pana-Leica 14-50/2.8-3.5 és a 14-150/3.5-5.6 mindkettő stabilizált, és van AF is (bár elég lassú). Ezek elég drágák, nagyok, és a lassú AF miatt szinte csak statikus témákra jók.
A Leica 14-50/2.8-3.5 az felépítésben ugyanaz, mint a Zuiko Digital 14-54/2.8-3.5 nem? Ez már sokkal jobban tetszene, van stabi is, meg AF is (bár, hogy mi a lassú, azt tesztelni kellene), és fényerősebb, mint a Pana zoom-ok…
Ki van zárva, hogy azonosak legyenek. Egyrészt az olympus és a Leica sosem kooperáltak, másrészről pedig a Pana Leica optikailag stabilizált, mig a Zuiko nem. Szerintem teljesen különböző a kettő.
AF-ről azt olvastam, hogy a GH2-n olyan 4-6 másodpercig is eltarthat. Annál már gyorsabb az MF.
Én a helyedben várnék egy kicsit, állítólag hamarosan jön egy fényerős 12-50 a Panasonictól.
Akkor ez megalapozott pletyka lehet (Pana 14-50), mert máshol is olvastam
Hát akkor várjunk. Köszönöm a tippeket!
Kedves Miklós!
Jelenleg én akár hajlandó lennék egy Panasonic G3-ba is beruházni, mivel rájöttem, hogy mennyire fontos számomra a könnyen hordozhatóság kérdése. De nem merek, mert nem látok jó megoldást az objektívre. Nem szeretnék objektíveket cserélgetni – a gyors reakció igényem miatt, de nincs is szükségem kb.28mm-nél kisebb és kb.100mm-nél nagyobb értékekre, szóval egy normál, de fényerős zoom objektívet szeretnék rá. Esetleg van valami ötleted? Adapterrel? Drágább megoldások is érdekelnének!
Köszönet és üdvözlet!
Leica 14-50/2.8-3.5 OIS + adapter
De arról írod, hogy nagy és lassú az AF, nem? Azt nem értem, hogy ezen a téren miért nem törik össze magukat a gyártók, hogy egy normális alap zoom objektívet csináljanak?
De, lassú… Csak nincs más. Szerintem azért nem foglalkoznak vele igazán, mivel nincs rá igény. Valahogy a fixek jobban illenek ehhez a rendszerhez.
Kedves Miklós!
Örömmel olvastam írásaid, és köszönöm – sokat tanultam belőle. Nagy szerencse, hogy még vannak hozzád hasonló emberek a világban. Köszönet méegyszer.
Kizárásos alapon én is egy Pana G vásárlásán töröm az agyam és mivel én a videó funkciót is rendszeesen használnám ezért biztos egy elöbb de sajnos valószínüleg inkább utóbb egy 14-140 beszerzésével fogom megoldani ezt a feladatot.
Elnézét, hogy ezt a felületet erre is használom, de nem tudsz – tudtok valami használt vázat GH2 GH3 ?????
és persze optikát is keresek.
Esztétikai hibák kifejezetten nem zavarnak, sőt!
Mivel nem ismerem a lap lehetőségeit, ezért nem merem itt az elérhetőségem megadni, nem akalak esetlegesen kellemetlen helyzetbe hozni.
Én amúgy a gép kihajtható display-ét szerettem meg, az ellopott alpha Sonyit is ezért vetem meg.
Számomra nosztalgikus gyerekkorom kereső aknás gépeinek fiill-ingje. És hiszem, hogy így például sokkal könnyebb mondjuk jó portrét készíteni – phszihésen más a szituáció –
Tisztelettel
J
Szia János!
Ebből következik, hogy használt GH2 sem sok.
Szerintem majd a 3-as megjelenésekor lesz eladó használtan az a kevéske, amit itthon fellelhető.
GH3 még nincs is…
14-140: hasonló a szitu. Nincs mire cserélni, és amire jó, abban nagyon jó, épp ezért nincs túl sok használt belőle.
Köszi a dicsérő szavakat!
Üdv,
Miki
Hasonló dolgok miatt kezdek érdeklődni a 14-140 objektiv iránt mint az le lett írva. Probléma kettős : vajon jobb – ugyanolyan – vagy rosszabb az élesség mint a 14-42 ( PS 14042) objektívnél Lumix G5 vázon?
A másik – nem elhanyagolható dolog – az ár : ezt általában 270-280.000 Ft környékén kínálják ( azt hiszem a minimum volt 235.000 volt ??) és ugyanakkor az interneten tallózva még 505 Eurós ár is található ( ami azért jóval kevesebb, és ennyit még meg is ér). Csak ahoz hogy lehet hozzájutni ?
Egyébként a cikkre visszakanyarodva: ilyen értékeléseket vár – szerintem – nagyon sok fotós amelyekben a személyes tapasztalat ( még akár egy kis szubjektivitás is) benne van.
Köszönettel és üdvözlettel Karcsi
pontositanám az előbbiekben kérdezettet. azt hogy jobb – ugyanolyan ( hasonló) – vagy rosszabb-e az élesség … természetesen itt is a 14-42 tartományra gondoltam. világos, hogy felette levő tartomány nem összehasonlítható.
Szia Károly!
Fogalmam sincs, soha nem használtam egyik m4/3-os alapzoomot sem.
Kedves Miklós , egy kis tanácsra lenne szükségem, nem küldenél egy emilt a nagykroy kukac gmail pont com -ra ?
Karcsi
You’ve really captured all the esltneiass in this subject area, haven’t you?
Vettem egy 14-140 objektivet, első próbák alapjàn tetszik, ami zavaró az a mellékelt leiràsnak az a része amelyik azt mondja hogy az objektivet ne hordozzák, ha csatlakoztatva van a kamera testhez. Ezt hogy kell érteni?? Mindig külön vinni és fel illetve levenni folyton ..ez hülyeség
A szöveg a kezelési utasitásból:
Do not carry the unit when it is still attached to the camera body.
Ezt hogy kell érteni ?
A zoom megy motorral is ??
Na, ezért nem szabad ilyesmit olvasni.
Nem rég vettem egy Pana GH3-at, 14/140 obival. A fentiek leírtak mind igazak, még az új vázzal is. Habár még nem túl sok képet készítettem, de mivel van egy Oly E-3-om, gondoltam kipróbálom a 12/60 1:2,8-4 obival+MMF-2 adapterrel. Azért van külömbség. Tudom az általam kipróbált objektív se nem olcsó, de még az autófokusz is lassú , de érdekes alternatíva. Vannak olyan híresztelések hogy az Olympus spekulál egy új adaperen amivel a “régi” obik olyan gyorsak lesznek mint a “micrók”.
Szia!
Persze, a 12-60 élesebb, de egy ötszörös alapzoomot ne nevezzünk már egy tízszeres szuperzoom alternatívájának. Főleg a GH3-ra ne… Nincs benne stabilizálás, borzasztó az AF, tehát videóra szinte csak állványról és MF-ben jó.
Nem az adapter a ludas, így azzal nincs mit varálni. A kontraszt alapú és a fázis alapú élességállítás két tök különböző dolog, amihez eltérő motor és eltérő algoritmus kell. Amíg a micro vázak nem tudnak “csak” kontraszt alapján élesíteni, addig a 4/3 üvegek béna kacsák maradnák.
I do not even know the way I finished up right here,
however I believed this post was good. I do not recognize who you might be but certainly
you are going to a well-known blogger if you happen to aren’t already.
Cheers!
Hi! I simply wish to offer you a huge thumbs up for the excellent
info you have got here on this post. I’ll be returning to your web
site for more soon.
Wow that was strange. I just wrote an really long comment but after I clicked submit my comment didn’t appear.
Grrrr… well I’m not writing all that over again. Anyways, just wanted to say superb blog!
Do you have a spam problem on this site; I also am a blogger, and I
was wanting to know your situation; many of us have developed some nice procedures and we are looking to swap solutions with others, why not shoot me an email if interested.
Szia!
immaron eleg regi a cikk, kozben megjelent egy frissites :
Panasonic Lumix G Vario 14-140mm f/3.5-5.6 ASPH/ POWER O.I.S
esetleg van lehetoseged letesztelni?