Nehéz sokat, vagy akár érdekes dolgokat írni egy optikailag közel tökéletes fix fókuszhosszú objektívről. Nem is fogok.
Canon EOS 6D + Samyang 14/2.8 ED IF UMC
Felépítés
Az objektív alapvetően kicsi. A tubus átmérője alig tér el az EOS bajonett átmérőjétől. Csupán a hatalmas frontlencsénél “nő” meg, igaz, ott elég jelentősen. A frontlencse körül virágszirom alakú napellenzőt találunk, ami inkább szolgál a lencse mechanika védelmére, semmint a súrolófény kivédésére.
Ez egy manuális objektív, és mint ilyen, szépen teszi a dolgát. Mindkét gyűrű precízen, lötyögés nélkül forog. Az élességállító gyűrű jelölése teljesen pontatlan, és kb. 3/4 fordulattal tekerhető közelpontjából a végtelenbe (valójában azon jóval túl). A rekeszgyűrű fél fényértékenként kattan, kivéve az utolsó lépést, ahol f/16-ról egyből f/22-re ugrik.
A vázzal elektronikus kapcsolat nincs.
Az objektívsapka a beépített napellenzőre csúszik rá, és ott meglepően stabilan áll. Talán ez a legjobb ilyen típusú “ráhúzos” sapka, amit eddig láttam.
A táskámban alig foglalt több helyet, mint a Nikon 50/1.8G felszerelt napellenzővel.
Canon EOS 6D + Samyang 14/2.8 ED IF UMC
Rajz
A hír igaz, ez egy nagyon éles objektív. A sarkokat leszámítva már teljes nyíláson is hibátlan, de teljesítményének maximumát valahol f/8 környékén éri el. A sarkok ilyenkor sem tökéletesek, de nagyon-nagyon jók. A kép nagyja viszont borotva éles.
A sarkok nyitva sötétednek egy kicsit, de nem jelentősen. Kromatikus aberráció is csak alig-alig látható, az ACR egy kattintással megszünteti.
A nagy frontlencse ellenére meglepő, hogy csak enyhén hajlamos a becsillanásra. A Napból (vagy más pontszerű fényforrásból), lerekeszelve, hat ágú csillagot rajzol. Ekkora látószögnél komoly eséllyel kerül rá valami ilyesmi a képre, ezért gondolom úgy, hogy az ilyen objektíveknél a rekesz lamelláinak száma kiemelkedően fontos. Sajnos itt csak hat darabot találunk, ami számomra nagy negatívum.
Az egyenes vonalaknál megfigyelhetünk némi torzítást.
MF
Az objektívet szinte lehetetlen a kereső képe alapján élesre állítani. Ez nem gond, ha lerekeszelve, nagy tárgytávolságon használnád, de ha közeli témákra vetnéd be, akkor okozhat némi fejfájást. Számomra a nagylátószög egyik előnye hogy közel mehetek vele a témámhoz, ami viszont pontos fókuszálást igényel. Hiszen, bár a mélységélesség tartomány tényleg nagy, de ha a téma csupán 30cm-re van a szenzortól, akkor igenis keletkeznek életlen képrészek, még jócskán lerekeszelve is. Fontos tehát, hogy jó helyre fókuszáljunk, és ez az, ami nekem nem ment.
A lenti képpel alaposan megizzadtam, mire valóban az előttem lévő tányér lett éles. Nehezítésként, még félhomály is volt… Az ilyen helyzetekben a kapáslövés kizárva.
Canon EOS 6D + Samyang 14/2.8 ED IF UMC
Összefoglalás
A nehézkes élességállítás miatt nem igazán merném általános nagylátószögű objektívnek ajánlani, nagyon hiányzik az autofókusz. Tájképekhez viszont hibátlan. Éles, könnyű és kicsi, továbbá a torzítása sem igen okoz problémát. Ilyen, de csakis ilyen célra talán ez a jelenlegi legjobb ár/érték arányú objektív, amit manapság kaphatsz.
Köszönöm Dávidnak, hogy kipróbálhattam!
A Samyang fixek legtöbbje(14, 35, 85, 24-est nem tudom) nagyon jó darab!
Érdemes AF visszajelző chipet ragasztani a bajonettre, és akkor jelez a gép, ha éles, meg kicsit pontosabb a fénymérés. Úgy már bőven jó cucc, és az áraik igen jók!
Volt rajta ragasztott chip. Sajnos kis tárgytávolságon semmit sem ért.
Nemtom, amit én használtam az többé kevésbé jó volt(enyhe frontfocus). Igaz, csak 50/1.8-on meg 135/2.8-on használtam.
Van ezekből is egy halom féle kínai, az eredeti orosz verzióból több verzió is van, a legújabbak programozhatóak, mintha még AF microadjustmentet is tudnának. Az EXIFbe mindenestre több mindent is be tudnak írni.
Ja, és milyen a 6D?
Örülök, hogy a Nikonra esett a választásom. Többet majd később…
Ez nem hangzik túl biztatóan…
Praktikusan szemlélve a dolgot, a képminősége azonos a D600-éval, a kezelhetősége más. A 6D tipikus Canon. Hét Canon váz után arra jöttem rá, hogy nekem a Nikon logikusabb és ergonómikusabb, de ez tök szubjektív.
Na jó, a főkapcsoló az talán objektíven is szar helyen van.
NA jó elárulok egy titkot… Ezt a vázat személyesen az én igényeimre szabta a Canon azért lett ilyen
Főkapcsoló ügyben elfelejtettünk egyeztetni azért lett szar helyen! Viszont nagyon bírom benne hogy mindent elérek félkézzel ami a legfontosabb nekem, és ez így van a portrémarkolattal is .
Szia, örülök az összefoglalódnak, épp most ugrottam bele egy ilyen (Pro Optic) objektívbe, jövő héten kapom kézhez, Minolta/Sony bajonettel.
Alapvetően APS-C-n használom majd, a filmes időkben hőn szeretett 24 mm pótlására (itt 21 mm lesz).
A kézi élességállítástól nem tartok, és kíváncsi leszek, hogy mennyire izzaszt meg a dolog az (egyébként remek nagyítású) elektronikus keresőt használva.
Sokkal_kisebb gépem van a 6D-nél, de azért kíváncsi vagyok, hogy a 0,5 kg-os súlyát az objektívnek mennyire találod soknak?
Köszi és üdv:
Zoli
Szia Zoli!
6D-n teljesen normális helyen volt a súlypont, cseppet sem volt orrnehéz.
Scarbantia kérdésére a válasz egem is érdekel!!!
Élességállítás – élőkép?
Kivéve, ha kapáslovéses a szituáció. Ha van idő vacakolni és allványozni, akkor okés.
The biggest blogs on the Internet are ggaedt-blogs. Aside from that, how much popular interest can you expect for any idea-domain? Science nerds, having superficially “low-status” behavior, or even literate wisdom, are totally incompatible with celebrity culture, which is a mental encrustation for yokels better than burning witches and beating their children. Having a handful of on-the-radar, popular science synthesizers and notables is par for the course. I bet we have more household names now than any other age. Primitivism and anti-science postmodernism aren’t inconsiderable, but all that’s just religious treacle bubbling-up, much less pernicious now than when it was genuinely religious.