FujiFilm FinePix X100

A Fuji talán az elmúlt pár év legellentmondásosabb fényképezőgép gyártója. A két legújabb, komolyabb gépéről (X100 és X Pro 1) írtak már mindent, jót és rosszat egyaránt. Abban viszont mindenki egyetérteni látszott, hogy az X100 az új firmware bemutatásával hatalmasat lépett előre használhatósági fronton. Így aztán, mikor egy igen jóárasított példánnyal találtam szembe magam, nem tudtam nem engedni a csábításnak. Egy nappal a szerbiai utam előtt megvettem, hogy aztán négy napon keresztül mindenféle helyzetben nyúzhassam. Talán mindent elmond, hogy abból a huszonöt képből, ami végül is felkerült a Flickr-re, mindössze négy készült a GH2-vel, a maradék huszonegy az X100-ból bújt elő.

Petrovaradin Fortress

FujiFilm FinePix X100

 

Felépítés

Nem tetszik, ahogy kinéz. A megjelenése különös, és nem túl kellemes egyvelege lett a régies, retró formavilágnak, és a modern, ergonomikus kialakításnak. Sajnos egyik irányba sem húz eléggé, mintha a tervezők nem tudták volna eldönteni, hogy mit is akarnak igazából. Míg bizonyos esetekben a végletekig ragaszkodtak a klasszikus megjelenéshez (pl.: az EVF-OVF kapcsoló önkioldóra hajazó megoldása), addig más részeken, mondjuk a markolatnál és a sarkokban, sokkal inkább a praktikum került előtérbe.

Fujifilm X100

Ez a kettősség szerintem megöli a megjelenését. Lehettek volna a tervezők kicsit bátrabbak, és adhattak volna neki modernebb, vagy épp szögletesebb, régiesebb formát.

Ettől eltekintve, az X100 minőségi fényképezőgép érzetét kelti, masszív, nagy és nehéz, javarészt fém borítja. Három dolog zavar csupán: az exp. korrekció tárcsa a sarkon van, így táskába helyezéskor hajlamos eltekeredni, a mellette lévő “Fn” gomb csúnya fekete műanyag, nagyon elüt a többi felső kezelőszervtől, a hátsó tárcsa közepén lévő “OK” gomb alig emelkedik ki a tárcsából, és keményebben is jár, mint amaz, így a körmömmel kell nyomkodom, ha nem akarok félre kattintani.

A hátsó tárcsát simán elhagyhatnák, ha a nem sokkal felette lévő kétirányú joystick helyére egy normális görgő kerülne. A kettőnek szinte alig van külön funkciója, értelmetlen megoldás mindkettőt megtartani.

A hátsó gombok nagyok, és szép keményen járnak. A legújabb firmware lehetővé teszi, hogy ne csak a felső “Fn”, de a hátsó “RAW” gombot is programozzuk. Nálam előbbi az érzékenység beállítást hívja elő, utóbbi a beépített három fényértéknyi ND szűrőt kapcsolgatja ki- és be.

Külön jó pont jár a főkapcsoló elhelyezéséért, ami nagyon bölcsen az exponáló gömb köré került, így könnyen és gyorsan lehet bekapcsolni a gépet, akár egykezes használat esetén is. Figyelsz, Olympus?

Petrovaradin Fortress Catacombs

FujiFilm FinePix X100

 

Használat közben

Minden negatív vélemény ellenére, nekem alapvetően nincs bajom a használat sebességével, bár tény, hogy van pár furcsa megoldása. Két olyan funkció van, amit kicsit bután sikerült a Fujinak megoldania. Először is itt van az érzékenység állítása, pontosabban ennek automata funkciója. Egy olyan fényképezőgépnél, ami ennyire jól teljesít magas érzékenységen is, bátran rábízhatjuk magunkat az automatikus érzékenység állításra. Persze van néhány helyzet, amikor ez mégsem előnyös, mivel például meg tudjuk támasztani a fényképezőgépet, vagy pont a hosszú záridő lenne a cél. A gond ilyenkor az, hogy az automata funkciót csak a működését konfiguráló menüből lehet kikapcsolni, mivel nincs “Auto” beállítás a szokásos érzékenység skála elején vagy végén. Tehát hiába rendeltem hozzá az iso beállítás lehetőségét az “Fn” gombhoz, itt nem tudom kiiktatni, vagy épp visszakapcsolni az automatikát, hanem a menüben kell bogarászni.

Másik kicsit átgondolatlan dolog a makró üzemmód aktiválása. Ha éppen az optikai keresőt használom, és szeretnék közeli témát fotózni, akkor a hátsó tárcsa bal gombját kell megnyomnom. Ez eddig oké, egy pillanat az egész. A beállításhoz szükséges ikonok viszont a gép hátsó LCD kijelzőjén jelennek meg, tehát el kell vennem a szememtől a gépet, és úgy átkapcsolni. Ez teljesen felesleges, hiszen mindez megjelenhetne az optikai keresőre vetítve is, meggyorsítandó az egész folyamatot. Még jobb lenne, ha a gombnyomásra nem a menü ugrana elő, hanem simán csak átváltana és kész, nem kérne megerősítést.

Az pedig, ha már a makró funkciónál tartunk, teljesen érthetetlen, hogy az elektronikus kereső használatakor miért van szükség egyáltalán erre az egész makró dologra… Optikai keresős üzemmódnál látom az értelmét, hiszen az használhatatlan közeli témákhoz a parallaxis hiba okán, de ez a gond nem létezik, ha az EVF-et használva az objektíven át kukkolok.

Központi záras gépeknél megszokott módon, a minimális záridő nem túl rövid, és némiképp függ a rekeszértéktől. Ezt hamar meg lehet szokni, és a probléma leküzdésében sokat segít a beépített ND szűrő.

Kimondottan tetszik az expozíció vezérlés egyszerűsége. Vagy fix értékre tekerem a tárcsákat, vagy “A” mint automata állásba. Értelemszerűen, ha a rekeszgyűrű van “A” állásban, az a “Tv” mód, ha az expozíciós idő tárcsa, az az “Av”, ha pedig mindkettő, akkor az a “P”.

Biztosan van, akit zavarna a tény, hogy a rekeszgyűrűt csak egész fényértékenként lehet beállítani (2, 2.8, 4, 5.6, stb.), és a köztes értékeket (1/3 fényértékenként) csak a hátsó kétirányú joystickkal lehet elérni, de én elvagyok vele.

A fénymérés meglehetősen konzervatív módon működik, nagyon igyekszik elkerülni a csúcsfények beégését, így jellemzően kicsit alulexponálja a képet. Én szinte minden esetben +1/3 fényérték kompenzációt használtam ennek kiküszöbölésére.

Peterbilt

FujiFilm FinePix X100

 

Kereső

Kétségtelen, hogy az X100 legnagyobb “mutatványa” az un. hybrid kereső, ami egy átnézeti kereső és egy LCD kereső keveréke. Optikai üzemmódban is képes megjeleníteni egy csomó hasznos információt, az expozíciós adatoktól kezdve az AF ponton át a virtuális vízjelig. Elektronikus módban az optikai kereső ablaka elé beugrik egy redőny, és egy közepesen jó (kb. mint az Olympus VF-2) EVF-en keresztül komponálhatunk.

Az EVF üzemmóddal semi gond nincs, működik, ahogy kell neki. Az OVF már problémásabb. Talán a legnagyobb hibája, hogy a keret szűkebb, sokkal szűkebb, mint a valós látószög. Értem én, hogy így akartak biztosra menni, hiszen így, amit a keretbe komponálunk, azt a szenzor majd valóban rögzíti is. A gond az, hogy ez már a XXI. század, és az X100 képes kiolvasni (és megjeleníteni) a tárgytávolságot az objektívből. Hogy mi a csudáért nem lehetett ennek megfelelően, a parallaxis hiba figyelembevételével, az aktuális  fókuszsíkra számított valódi, pontos keretet megjeleníteni, azt én fel nem foghatom. A fókuszpontra ugyanez áll, természetesen.

Ez a pontatlanság nálam oda vezetett, hogy a harmadik naptól már kizárólag az EVF üzemmódot használtam, ami természetesen tökéletesen pontos.

Két további furcsaság. A két üzemmód között nem lehet váltani, amíg a gép fel nem írta az előzőleg ellőt képeket a kártyára (ami elég lassú folyamat, Samsung Class 10 kártyával is), illetve OVF módban az AF pont nem mozgatható annyira szélre, mint EVF esetén.

Untitled

FujiFilm FinePix X100

 

AF

Az új firmware hatalmasat gyorsított az AF algoritmuson, az elmúlt négy napban egyetlen képről sem maradtam le miatta. Mindenféle mérés nélkül, érzésre, olyan gyors lehet, mint a GH2 és a Panasonic Leica 25/1.4 páros. Nem eget rengető a sebessége, de teljesen rendben van.

 

Képminőség

A képminőség csodálatos, és ez az, amiért érdemes ezt a gépet a hibái ellenére is komolyan venni. A szenzor színmélysége egészen elbűvölő, különösen a kék, a zöld és a sárga tónusai tetszenek. Az objektív már teljes nyíláson, sőt, még makró módban is nagyon éles, a sarkokban egy picit talán lágy, de ez a kis hibája lerekeszelve hamar eltűnik, illetve valódi képeknél egyáltalán nem jelent problémát. A kontraszttal szintén nincs semmi gond, sőt, az erős mikrókontraszt nagyban segíti a gépet a finom részletek megjelenítésében. A Panasonic szenzorokon a kék csatorna mindig elég zajos, már kis érzékenységen is, szerencsére ennek itt nyomát sem látni. A képek tiszták és élesek.

A beégett részek, amolyan olympusos módon, szépen és természetesen jelennek meg.

Tündi & Matyi

FujiFilm FinePix X100

A szenzor sötét helyzetekben sem jön zavarba, bátran kihasználható a teljes érzékenységi tartomány. Nagyjából iso1600-ig a zaj szinte észrevehetetlen.

Talán az egyetlen problémám a szenzorral a magas alap érzékenység. A világos objektív, és a teljes nyíláson elérhető viszonylag hosszú legrövidebb záridő (1/1000 másodperc) mellett az iso200-as kezdőérték kicsit magas. Persze ott az ND szűrő, de azért egy valódi iso100-nak (szoftveresen elérhető) jobban örültem volna.

A képek sarkai egészen szűk rekeszállás mellet is sötétednek. Én szeretem ezt a hatást, így cseppet sem zavar, de talán nincs ezzel mindenki így.

 

Összefoglalás

Azt hiszem, hogy azok, akik még az új firmware ellenére is negatívan nyilatkoznak erről a gépről, félreértik a koncepcióját, és a célját. Ez a gép pont az, aminek látszik, egy régimódi filmes kompakt digitális reinkarnációja. Hogy a forma tudatosan vagy véletlenül hozta-e magával a funkcionális hiányosságokat, pontatlanságokat, azt nem tudom, de talán nem is fontos. Ami fontos, az az, hogy szinte pont úgy, és szinte pont arra használható, mint több évtizedes elődei, természetesen némi kötelező gyorsítással és modernizálással.

Nem érdemes, és nem is lehet rendszer kamerákhoz hasonlítani. A Fuji X100 előnye pont az egyszerűsége és a lassúsága. Egyszer az életben be kell állítani a nekünk tetsző módon (nálam: “Av” üzemmód és auto iso, RAW, EVF), majd elfelejteni a kicsit kesze-kusza menüjét, és csak a komponálásra koncentrálni.

Faék egyszerűségével pont az ellentéte mindannak, amerre manapság a száz funkciós svájci bicskára hasonlító fényképezőgépek tartanak. Úgy gondolom, hogy tökéletes másodgép lehet azoknak, akik inkább fényképezni, mint fényképezőgépezni szeretnek. Az biztos, hogy számomra ez a masina a tökéletes eszköz utcai képek készítéséhez.

This entry was posted in Fényképezőgép. Bookmark the permalink.

20 Responses to FujiFilm FinePix X100

  1. zsé. says:

    valóban szép képeket készítő gép. volt egy sánta gyanúm, hogy az értékelés összességében pozitív lesz. különösen hogy a kisfilmes 35mm-es obira is áll a korábban elmondott “….objektívvel lefényképezett AKÁRMI is lehet érdekes, különleges, csupán a leképzési sajátosságaik miatt. Itt ez nem működik: minden a kompozíción múlik. Ideje megtanulni fényképezni.” – kihívása. :)
    de:
    mióta megnéztem a neten a nagytestvér (xpro1) képeit, meggyőződésemmé vált, hogy önnek az a gép lesz a nyerő. ez a cikk egy lépés afelé, hogy igazam van(-e)… :D kíváncsian várom amannak a tesztjét. az ön preferenciáival (kis méret, fényerős fixek, nagy szenzor, utcai fotózás, portré, stb.) az ideális gépnek tűnik.
    persze számomra elérhetetlen árú a szerkezet, de a kíváncsiság, hogy egy profi kézben mire képes a masina, dolgozik az emberben…

    ja és szépek lettek a fényképek, nekem főleg az épületfotók tetszenek…

    • Rabi Miklós says:

      Sajnos nekem is van egy ilyen érzésem. Akár holnap megvenném az egész szettet, ha:
      -kompatibilis lenne az Adobe CameraRAW-val (ez hamar megoldódik)
      -felgyorsítanák az AF-et legalább az X100 szintjére
      Ez utóbbi az, ami el fog tartani egy darabig, ha egyáltalán megoldják. De könnyen lehet, hogy majd csak a következő modell lesz igazán ütőképes, fene se tudja.

  2. david_papp says:

    Ha nem titok, akkor meg lehet kérdezni, hogy milyen forrásból sikerült beszerezni viszonylag jó áron?
    Én is most gondolkozom egy X100-ason egy GF1+20mm kombó után.

  3. Feldin says:

    Engem is érdekelne a forrás és ha nem titok az otthagyhatatlan ár :)

  4. FEDman says:

    Nem véletlen olyan “szűk” még a mai technikával is az OVF-be vetített képkeret.
    Trükkös dolog ez a parallaxis hiba. Mert ugye a tárgy távolságához képest változik a képkivágás, ugyanakkor gondolj csak bele, ha ebből kiindulva közel 100% lefedettségű keretet vetítene a gép és tegyük fel a végtelenre fókuszálsz és ehhez mérten dobja be a pontos képkivágást, de mondjuk van téma az előtérben is, na akkor ott arra a tárgyra már nem fog stimmelni ugyanez a keret. Ez azt jelentené gyakorlatban az is előfordulhat, hogy bizonyos esetekben olyan fókuszsíkon elemek is a képkereten belülre kerülnének ami amúgy az elkészült képen már nem lesz rajta, ezt pedig gondolom el akarták kerülni.
    Röviden és tömören ha térben gondolkozunk akkor mindjárt sokkal trükkösebb ez a probléma, nem véletlen állnak olyan messze a 100% lefedettségtől az ilyen keresők.

    Nem véletlenül szoktam mondani, hogy inkább egy jobb EVF, mint egy erősen kompromisszumos OVF. Jelen esetben persze nem kell dönteni, hisz van mind a kettő.

    Őszintén szólva szemezgetek én is az új Fujikkal. Van bennük hiba nem is kevés, de annyira finom kis képek potyognak ki belőlük, hogy nehéz őket nem szeretni. :-)

    • Rabi Miklós says:

      Persze, tudom. Ezért is írtam, hogy az “aktuális fókuszsíkra” számítottat. Mivel a világ 3D-s, így ez sem lehetne tökéletes, de JOBB lenne, mint a mostani.

  5. FEDman says:

    Nincs annál bosszantóbb, mint mikor komponáláskor a kereten belül van valami, aztán csak később derül ki, hogy az elkészült képen már nincs rajta.

    Na jó, ez a később derül ki, hogy nincs rajta történet azért a filmes időkben nagyobb problémát jelentett, ma már az elkészült kép visszanézése valamivel gyorsabban történik. :D

    Ezt figyelembe véve lehet mégis igazad van abban, hogy a mai technikával ezt jobban is meg lehetett volna oldani. Arra gondolok, hogy teljesen tetszőleges keretet tud a gép vetíteni a keresőbe. Ezek alapján lehetne menüből választható kétféle vetített keret is. Egy a mostani tuti hogy minden a képen lesz 90% lefedettségű keret, meg egy másik közel 100%-os a bátrabbaknak. Ez utóbbinál felhívnák a figyelmet, hogy ajánlott az elkészült képek ellenőrzése mert bizonyos esetekben pontatlanság léphet fel (mélységben nagyon eltérő elemek esetén).

    Így helyzettől függően lehetne pl ha akció van akkor a jelenlegi szűkebb 90% lefedettségű keretet választani, precízebb témáknál meg a közel 100%-ost, ebben az esetben többnyire úgyis van időnk visszanézni az elkészült képet.

  6. Attila says:

    Miklós, a gép (használt) vásárlásakor számoltál-e azzal hogy előbb vagy utóbb eléri a gépet a “sticky blades” probléma. Ilyen esetben hova lehet elküldeni a gépet, illetve az optika cserélése mennyibe kerül?

    • Rabi Miklós says:

      Nem. De ha van róla infód, hogy a hiba az összes valaha gyártott gépet érinti, akkor ne legyél rest, és dobj egy linket! ;) Ha utánanézel rájössz, hogy MINDEGYIK fényképezőgép típusból van néhány hibás. Nikon D800-tól a Leaf hátfalakig. Ha ettől megijednék, akkor meg kellene tanulnom festeni. :)

  7. Tulajdonképpen ez egy teljesen tisztességes “beszámoló”. Tetszik!
    Két kérdésem azért lenne a mérnökökhöz.
    1. Miért nem lehet manuálisan esszenciális élességet állítani?
    2. Miért nem lehet egy gombnyomással rögzíteni az expo értéket?

  8. 1. Röviden. A legélesebb pont oda kerül, ahová Te szeretnéd. Törőékes megoldással ugye ez simán megy, de még az af is megoldja ezt a problémát, de ez az x100, manuális állásban sajnos nem.

    2. Nem, nem lehet!!! Folyamatosan nyomni kell a gombot!

  9. Mónos Gábor says:

    Miklós jól járt a használt géppel. Az én gyári új x100-asom azonnal produkálta a blendehibát és sajnos jó pár nap eltelt, míg rájöttem rossz expók okára. Hétfőn szerviz …:((((

  10. Gergő says:

    Miklós,

    most hogy eltelt elegendő idő azóta, hogy lecserélted az X100-at E-M5-re, hogyan látod a dolgot? Egyértelműen pozitív/előrelépés, vagy azért nem fenékig tejfel minden???
    (OK, vágom, hogy az X100 fix masina, az m43 meg egy komplett rendszer, immár (majd’)mindenre alkalmas üvegekkel, aminek javával rendelkezel is…). De mégis :)

    • Rabi Miklós says:

      Szia!
      Az E-M5 a Panasonic GH2 helyett lett, nem az X100-at váltotta fel.
      Azért válaszolva a kérdésedre: az Olympus jobb, bár majdnem annyira frusztráló néha, mint a Fuji. Ha nincs szükséged extra magas iso értékekre, akkor az OM-D+20/1.7 szerintem jobb választás az X100-val szemben.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>