Miután eldöntöttem, hogy Nikon FX rendszerrel folytatom, nekiláttam teszteket olvasgatni. Szerettem volna megtalálni (és aztán megvenni) a legjobb normál objektívet, amit csak a Nikon kínál. Nem kis meglepetésemre, a tesztek többsége az 50/1.8G irányába mutatott, szemben a fényerősebb nagytestvérrel (50/1.4G), vagy épp a Sigma 50/1.4 HSM típussal. Mivel a G sorozat legolcsóbb FX objektívjéről beszélünk, így túl nagy anyagi kockázatot nem jelentett a dolog, tehát úgy döntöttem, hiszek a teszteknek. Nem bántam meg.
Felépítés
Az objektív, talán csak a bajonettet leszámítva, műanyag. Szerencsére azonban jóféle műanyag, nem az a kopogós, törékeny fajta. Jó kézbe venni. A kialakítása tetszetős, örülök, hogy jutott rá tárgytávolsága skála.
Az objektív elejére 58mm-es szűrőket lehet csavarni, a szűrőmenet természetesen nem forog. A frontlencse, ahogyan az a fenti képen is látható, jó mélyen ül a tubusban, így az alaptartozék, műanyag, bajonettes napellenző használata nem is igazán szükséges.
A dobozban, a kupakokon és a napellenzőn kívül még egy puha kis szütyőt is kapunk.
AF/MF
Az autófókusz AF-S rendszerű, kézzel bármikor korrigálható (akárcsak a Canon USM objektívek többsége). A fókuszálás nem éppen halk, viszont kellően gyors. Persze végállástól végállásig nem egy szempillantás alatt teker el, viszont normál használat közben az élességállítás ideje szinte észrevehetetlen. A fókusz az én vázamon tökéletesen pontos.
Az objektív oldalán lévő M/A-M kapcsolóval tudunk AF és MF üzemmódok között váltani, de ahogyan már írtam, a kézi rásegítés/finomítás bármikor lehetséges. A fókuszgyűrű feszesen és valahogy szárazan forog, nem igazán tetszik. Lehetne egy kicsit szélesebb is…
A fókuszálás nem belsőleg történik, a frontlencse, és a körülette lévő tubus szakasz jól láthatóan mozog ki- és be az élességállítás során.
Rajzolat
Minden igaz, amit róla olvastam. Ez az objektív tényleg éles, szinte mindenhol. Természetesnek mondható, hogy a sarkok kissé életlenek teljes nyílás közelében, de nagyjából f/4.0-ás rekeszértéktől a kép minden részlete éles. Persze a mélységélesség, vagyis inkább annak hiánya, erősen korlátozza a lehetőségeinket tág rekesz mellett. Ha sikerül pont oda állítani az élességet, ahová szerettük volna, akkor az objektív már teljes nyíláson is megfelelően éles.
Az áraikat összevetve nem túl meglepő, hogy bár szép élesen rajzol, teljes nyíláson mégsem éri el az előző normál objektívem, a Panasonic 25/1.4 szintjét. Maradva a micro 4/3 vonalon, képminőségét (nyitva) leginkább a 20/1.7-hez tudnám hasonlítani. Ami egyáltalán nem rossz, főleg nem az az előbbihez képest féláron.
Nikon D600 + Nikon AF-S Nikkor 50/1.8G
A képszéleken megfigyelhető némi kromatikus aberráció, de ezt a ACR (és JPG képek esetében a kamera saját JPG motorja) automatikusan eltünteti, ha nem felejtjük el bekapcsolni. Teljes nyílás közelében láthatunk még némi tengelyirányú kromatikus aberrációt is (bokeh CA), ami sajnos tipikus jellemzője a nagy fényerejű objektíveknek.
Nikon D600 + Nikon AF-S Nikkor 50/1.8G
A háttér elkenése viszonylag szép, természetes, de azért itt-ott megfigyelhetünk egy két keményebb vonalat. A pontszerű fényforrások tiszták, nincsenek bennük gyűrűk, pontok, viszont enyhén karakteres a szélük.
A rekesz a Nikonnál szokásos hét lamellát kapta, így a csillagok tizennégy ágúak lesznek, már ha lesznek, mivel sajnos lekerekítettek. Ez jót tesz a háttérnek, de nem segíti a napcsillagok kialakulását.
Nappal szemben az objektív hajlamos egy-két kisebb becsillanást rajzolni a képre.
A sarkok némileg sötétebbek teljes nyíláson, mint a kép közepe, amit én kimondottan szeretek az olyan témáknál, amiknek egyébként a kis mélységélesség kedvez. Ettől persze ez még egy optikai hiba, de a kromatikus aberrációhoz hasonlóan akár RAW feldolgozás során, akár JPG készítésekor, könnyen eltüntethető.
Nikon D600 + Nikon AF-S Nikkor 50/1.8G
Összefoglalás
A Nikon AF-S Nikkor 50/1.8G egy tipikus normál objektív. Nem hibátlan, de szerencsére sokkal-sokkal jobb, mint a manapság járatos f/1.8-as testvérei. Ugyanakkor mentes bármiféle kiugró vagy kirívó tulajdonságtól, egyszerűen csak teszi a dolgát. Bár néhány területen teljesíthetne egy kicsit jobban is, ennyi pénzért ez az objektív ajándék. Volt már jobb optikám, nem is egy, de ilyen ár/érték aránnyal talán még egy sem rendelkezett.
Nikon D600 + Nikon AF-S Nikkor 50/1.8G
Képeim ezzel az objektívvel: KATT!
A “bokeh CA”-t a lightroom CA pipettálja tök jól eltünteti, ha kell. Bár engem még sosem zavart igazán. Inkább akkor használom, ha egy erős kontraszt mellett szép lila csík lesz, de egy kicsit kiment már az élességből. Azt az automata sose szedi ki. A háttérnél sosem zavart.
Igen, tudom. Ez a funkció van már a ACR 6.7-ben is, amit én használok (LR-t nem tudom megszokni), de valahogy csökkenti a szaturációt is, így ritkán használom. Szerencsére, itt tényleg enyhe ez a hiba, a PanaLeica ebben rosszabb volt.
Én nem vettem észre, hogy csökkentené, csak olyat, hogy ha hasonló szín volt körülötte, akkor azt foltokban kiszedte. Arcnál borzalmasan tud kinézni. Óvatosan kell bánni vele, mindig visszaellenőrzöm mit csinál.
Oda, meg vissza vagyok a LR-ért, nekem nagyon bejött, már a 3-as is, de a 4-es rengeteget fejlődött az algoritmusokban.
Tudom, az újabb ACR is ezt használja…