Imádom a 28mm-t, viszont ezzel kevesen vannak így. Úgy látom, hogy a többség a 24mm vagy a 35mm felé hajlik inkább. Valószínűleg ez lehet az oka annak, hogy nincs is igazán jó 28mm-es fix objektív a nagyobb gyártók kínálatában (a Nikon AF-S 28/1.8G jó lehetett volna, ha nem rontják el). A zoomokat, illetve manuális és/vagy viszonylag sötét (f/2.8) fixeket leszámítva nem is igen van más választásunk, mint az ebben a cikkben szereplő Sigma.
Felépítés
Ez egy hatalmas és nehéz objektív, igen masszív felépítéssel. A tubus nagyját a gumírozott élességállító gyűrű uralja, amit a váz felé kell húznunk, hogy kézi fókuszra kapcsoljunk (ilyenkor a vázat is át kell kapcsolni!). Találunk még az objektíven egy tárgytávolság ablakot, és némi bordázott részt, megkönnyítendő a fel-és leszerelést.
A tubus fémből készült, amit a szokásos Sigma ZEN bevonat takar. Sajnos ez egy nagyon érzékeny, műanyag alapú réteg, amit igen könnyű megkarcolni. Ha pedig sokat hordjuk nedves/párás helyekre, akkor idővel lehámlik magától. A színe természetesen nem passzol egyik létező fényképezőgéphez sem. A bajonett fém, viszont a szűrőmenet már műanyag, és 77mm átmérőjű.
A fókuszálás az első lencsecsoport mozgatásával történik, így az objektív hossza változik a tárgytávolság függvényében. A szűrőmenet nem forog.
Az objektív tartozéka egy műanyag, bajonett csatlakozású napellenző, és egy tok is.
Kompatibilitás
A Nikon nevezéktana szerint ez egy AF D objektív. Van tehát rekeszállító gyűrűje, a vázban lévő AF motorral tud élességet állítani, és ad tárgytávolság információt a gépváznak.
AF/MF
Mint mondtam, a fókuszálást a váz AF motorja végzi, így viszonylag hangos, valamint nem is túl gyors. Gyenge fényviszonyok mellett néha egyszerűen képtelen élesre állni. Ha viszont van elég fény, akkor pontos. Korábban használtam már ezt a típust, akkor egy APS-C szenzoros Canon géppel. Az a példány meglehetősen pontatlanul fókuszált, ez a mostani viszont tökéletesen működik.
Nikon D600 + Sigma 28/1.8 EX DG
Képminőség
Kezdjük a legszomorúbb hírrel: azonos rekeszértéken az élesség sosem éri el a komolyabb zoomok szintjét, a képkocka egyetlen területén sem. Ha tehát van olyan jobb zoom objektíved (alap vagy nagylátószögű), ami lefedi ezt a tartományt, akkor az egyetlen plusz, amit ettől az objektívtől várhatsz, az a nagy fényerő. Ezért aztán különösen szomorú, hogy teljes nyíláson a képek szélei és sarkai tele vannak optikai hibákkal. A legszembetűnőbb ezek közül az élesség hiánya, valamint a sarkok markáns sötétedése.
Nikon D600 + Sigma 28/1.8 EX DG
Úgy gondolom, hogy az FX sarkok gyenge képminősége miatt ez az objektív nem igazán alkalmas “élesség igényes” témák fotózásához. Például tájképekhez. Szűkebb rekeszértékeknél persze sokat javul a helyzet, de tökéletes sosem lesz. Más a helyzet viszont, ha az adott képnek/témának nem igazán van szüksége karcos élességre, és inkább egyfajta tökéletlenség az, amit keresünk. Az ilyen helyzetekben kimondottan jól működik a Sigma 28/1.8, ugyanis az optikai hibái valami egészen szép egyveleggé állnak össze.
Nikon D600 + Sigma 28/1.8 EX DG
Teljesen másképp működik viszont minden, ha az objektív képkörének csak a DX részét használjuk ki. Ez a vágás eltünteti a leképzési hibák nagyját, és egy tisztességesen teljesítő, bár sosem igazán éles, tökéletes normál objektívet (ekv. 42mm) kapunk.
Az életlen részek elkenésére nem lehet panasz, a háttér általában szép és természetes. A nagy fényerő, a széles látószög ellenére is érezhető lágyulást okoz a háttérben lévő képelemeken, ami egy viszonylag ritkán használt képi világhoz vezet. Szépen felerősíthető ez a hatás, ha kihasználva az objektív kimondottan rövid közelpontját, nagyon közel kerülünk a témához.
28mm
Számomra igen kedves ez a fókuszhossz. Mivel ezt a látószöget még viszonylag kis szemmozgásokkal képesek vagyunk átlátni, így a 28mm-es objektívvel készült képek nem hatnak erősen túlzónak, szemben a 24mm alatt készült felvételekkel.
Nikon D600 + Sigma 28/1.8 EX DG
Nem egy kimondott portré fókuszhossz a 28mm, de ha elfogadunk a közelségből fakadóan némi perspektivikus torzítást, vagy nem akarjuk az egész képkockát kitölteni az arccal, akkor egészen jópofa képeket készíthetünk.
Összefoglalás
FX gépekhez akkor és csak akkor merném tiszta szívvel ajánlani, ha tetszik az a képi világ, amit a “két bringás” képen látsz. Ha a fixeknél megszokott kvázi tökéletességet keresed, akkor ebben az objektívben csalódni fogsz. Vegyél inkább egy komolyabb zoom objektívet helyette!
DX gépeknél a látószög igen harmonikus, mivel a fókuszhossz nagyjából megegyezik a szenzor átmérőjével. A vetített képkör külső területeinek levágásával egy nagyon használható objektívet kapunk, ami bár sosem lesz tökéletesen éles, viszont igen erős felépítésű. Más kérdés, hogy a sokkal kisebb, sokkal könnyebb, AF-S 35/1.8G DX objektív csábító alternatíva, bár a látószöge érezhetően szűkebb.
Nikon D600 + Sigma 28/1.8 EX DG
Személy szerint nekem tetszik ahogy rajzol, külön élvezem a rövid közelpontját, az erős felépítése miatt pedig jól esik kézbe vennem, így az én véleményem alapvetően pozitív. Van viszont egy olyan érzésem, hogy ezzel a véleményemmel kisebbségben vagyok a többség elvárásaival szemben.
Köszönöm Istvánnak, hogy kipróbálhattam!
Szia Miklós!
Kíváncsi lennék, hogy szerinted mit rontott el a nikon a 28/1,8g-s objektívnál.
Előre is köszi a választ.
Vagy 10 komoly teszten láttam, képekkel dokumentálva, hogy elmászik az élesség síkja ahogy rekeszelsz. Ez elég gáz.
Hát húú….az így tényleg annak hangzik…de azért meglesném élőben is
Lehet hogy majd idővel variálnak kicsit rajta, és a későbbi modellek már jók/jobbak lesznek. Fene se tudja… A Canon is kijavította a 50/1.2L fókusz pontatlanságát anélkül, hogy elkezdte volna II-nek nevezni az újabb generációt.
Régi írásaid között szintén van beszámoló a 28-asról. A nikon vázon sokkal kedvezőbb az összkép (talán a nagyobb érzékelő vagy a gyártási szórás miatt). Full frémen amúgy gyakorlatiasabb a használata.
Engem is csábított a dolog, de ahogy írod, kockázatos. Mert simán lehet, hogy az olcsóbban megszerezhető fényerő csábít, nem pedig a valós igény…
Szerintem ez nem váz függő, egyszerűen csak nagy eltérés lehet darab és darab között.
Ez a fókuszhossz szerintem pont annyira hasznos (csak másképp és másra) DX-en mint FX-en.
Tudom, hogy ez nem Canonos oldal, de megemlíteném, hogy a barátom ugyan ezt az objektívett vette meg még filmes EOS-ra, aztán digitálison nem működik. Huncutok ezek a fényképezőgépgyártók!
Nem huncutok, csak a Canon EF szabvány zárt, így a Sigma csak a jelenleg létező vázakból és funkciókból tudja úgy-ahogy visszafejteni a kommunikációs protokollt.
A DG verziónak jónak kell lennie, én is használtam digi EOS vázon, gond nélkül.
a 24mm 1.8 verziót nem próbáltad esetleg ?