Portré fókuszhossz (20 vs. 25 vs. 50 vs. 90mm)

Közismert, hogy a perspektivikus torzítás nem kimondottan kedvez a portréknak. Ezt elkerülendő kell viszonylag messze lennünk a fotózandó arctól, ugyanis a perspektíva a távolságtól függ (és csak attól).

Első körben nézzük meg, hogy milyen képek születnek, ha olyan távolságból fotózunk, hogy az arc nagyjából kitöltse a képet:

90mm (Panasonic LUMIX DMC-GH2 + Voigtlander APO-Lanthar 90/3.5)

 

50mm (Panasonic LUMIX DMC-GH2 + Canon nFD 50/1.2)

 

25mm (Panasonic LUMIX DMC-GH2 + Voigtlander Nokton 25/0.95)

 

20mm (Panasonic LUMIX DMC-GH2 + Panasonic LUMIX G 20/1.7)

Perspektívikus szempontból túl sok különbség nincs az 50mm és a 90mm között, az viszont jól látszik, hogy a 25mm és különösen a 20mm már túl rövid portrézni, túl közel kell menni vele az archoz, így már nagyon erősen érezhető a perspektívikus torzítás (nagy orr, kicsi fülek, stb.).

Persze mindez csak akkor igaz, hogy ki szeretnénk tölteni az arccal a teljes képkockát.

Megjegyzés

Bár nem tesztfotók ezek, így kár lenne messzemenő következtetéseket levonni, de mégis jól kivehető, hogy a Canon mennyivel jobb portrézni, mint a másik három. A lényegesen melegebb színvilág (azonos színhőmérsékleten dolgoztam ki a képeket ACR-ben, és pár percen belül készültek), a szűk mélységélesség valamint az alacsonyabb makró kontraszt tökéletes portréoptikává teszi.

This entry was posted in Objektív. Bookmark the permalink.

7 Responses to Portré fókuszhossz (20 vs. 25 vs. 50 vs. 90mm)

  1. Zoli says:

    Hát nem tudom… nekem a 90mm-es portré tetszik, de nem a perspektíva miatt, az már 50mm (x1.9) mellett is jó, hanem főként azért, mert a többinél egyszerűen (nyilván az extrém nagy fényerejű lencse és a nyitott rekesz miatt) túl kicsi a mélységélesség… Ez különösen a Nokton-nál durva, a szem éles, de lényegében már az orr sem. Egy pár rekesz szűkítéssel talán jobb lett volna, nem? Ekkora fényerőnek talán már nincs is értelme, szerintem. Főleg nem 1600 dollárért, amennyibe a Nokton kerül ebay-en… Elég ijesztő ára van, mondjuk tény, hogy rohadt jól néz ki.

    • Rabi Miklós says:

      Nyilván ez attól függ, hogy mit akarsz a képpel. Ha egy egész arcot megmutatni, akkor természetesen a szűkebb rekesz jobb (pl. tabló kép), ha csak a tekintetet, a szűk DOF jobb. Rekeszelni viszont mindig lehet… :)
      A Nokton csak annyira extrém, amennyire bármelyik 50/1.9 alapobjektív egy FF-es vázon. Semmi különös. Csak a kis szenzorok világában ritka az ekkorka DOF.
      Eléggé elszállt az ára, ez tény. Én alig több mint 1000USD-ért vettem pár hónapja, Németországban.

  2. mephisoft says:

    Nekem a perspektíva szempontjából is a 90-es tetszik jobban, mintha egy csöppet már az 50-essel készült kép is torz lenne.

    • Rabi Miklós says:

      Perspektivikus torzítás mindig van, akkor is, ha 1km-ről fotózol, mivel az orr akkor is kicsit közelebb van hozzád, mint mondjuk a fül. Csak nem sokkal. :)
      Így amit látsz nyilván valós, de normál esetben kb. észrevehetetlen.

  3. kesztió says:

    Nagyon off, de hirtelen nem tudom, honnan kérdezzem meg:
    Te mit tudsz arról, hogy a Panasonic MFT vázak (GF1 például) arcérzékelő fókuszmódban mire fókuszálnak? Úgy általában az arcra, vagy a szemre? Mert utóbbinak lenne értelme, és ezt egy-két fórumozó meg is erősítette, de hivatalosan nem láttam még leírva sehol.

    Köszi,
    kesztió

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>