Olympus M.Zuiko Digital ED 9-18/4.0-5.6

Ez az aprócska zoom a legnagyobb meglepetés, amit ezidáig a micro 4/3 (m43) rendszer számomra okozott. Természetesen pozitív értelemben. Nem is értem, hogy miért nincs tele az internet magasztaló kritikákkal, pedig teljes mértékben megérdemelné.

Felépítés

Ez egy nagyon kicsi objektív, talán még annál is kisebb, mint amilyennek gondoltam. Kisebb, mint a Panasonic alap zoomok (a 14-45 és a 14-42), és nagyjából azonos méretű az Olympus hasonló (14-42) objektívjével. A mérete persze csak addig aprócska, amíg “összecsukva” parkol, üzemi állapotban jelentőset nő a hossza. A következő kép 9mm-es állásban mutatja az objektívet, ahol az, furcsa mód, a leghosszabb.

Ez az összecsukható megoldás nagyon jól illeszkedik az m43 rendszer deklarált céljához, a kis mérethez.

A kis méret persze nagy segítség szállítás közben, de bizonyos esetekben némiképp gátja is lehet a használatnak. Egyszerűen azért, mert túl kicsi. Szerencsére itt nem ez a helyzet, a mérete valahol pont határon van, még viszonylag könnyen kezelhető, de ugyanakkor már elég aprócska is. Persze nagyobb kézzel, kesztyűben, talán már nem ennyire rózsás a helyzet.

Az objektív tubusa javarészt műanyagból készült, ami természetesen a kis súly elérése miatt volt fontos. Nem is nyom többett 155 grammnál. Szerencsére a karcsúsítás itt sem okoz problémát, a tubus minden eleme nagyon szépen, szorosan illeszkedik a többihez, a gyűrűk szépen mozognak. Sokkal könnyebben és valahogy simábban zoomolható, mint például a Panasonic 14-140mm-es szuperzoom, vagy az Olympus saját alapzoomja.

A használat közbeni véletlen összecsukástól egy kis retesz véd, amit ki kell oldani összecsukás előtt. Ez egy picit kicsire sikerült, néha nehéz rátalálni odapillantás nélkül.

Mint minden m43 objektívben, így ebben is saját AF motor található, ami villám gyors, és gyakorlatilag teljesen néma. Össze sem lehet hasonlítani a Panasonic 20/1.7 traktor hangjával, és csak közepesen jó sebességével. A hangtalan működés videó felvételek készítésénél a legfontosabb, a hangos AF, különösen a belső mikrofonok használata közben, nagyon zavaró lehet.

A fókuszálás természetesen belsőleg történik, így az objektív eleje nem forog, hossza nem változik. Utóbbi sajnos nem igaz a zoomolásra, a tubus hossza némileg csökken, miközben 9mm-ről 18mm-re tekerünk.

Az objektívhez nem jár sem tok, sem napellenző. A fenti képeken a gyári napellenző látható, amit utólag kell, igen borsos áron, beszereznünk. Azaz nem is kell, mivel túl sok haszna nincs. Ha használunk valamilyen szűrőt az objektív előtt, akkor a napellenző kb. 2mm-vel lóg csak túl annak peremén. Sokat nem árnyékol az biztos… Viszont szép, és talán jelent valami plusz mechanikai védelmet.

Rajzolat

Ez a legjobb nagylátószögű objektív, amit valaha próbáltam, használtam. Teljes nyíláson is nagyon éles, egyedül a képek legsarkában látható némi lágyulás. Egy rekeszt szükítve viszont szinte tökéletes. A GH2 vázon használva részletgazdagabb és élesebb képeket kapok, mint a Canon EOD 5D mark II. és Sigma 12-24/4.5-5.6 párossal.

GF1 vázon, 12mm, f/9.0, 1/20sec., iso100, kézből

De az élesség csupán az egyik, és talán nem is a legfontosabb jellemzője egy objektívnek. Sokkal fontosabb, hogy a színek szép telítettek, és az elkészült képek magas kontrasztúak.

Az m43 rendszer automatikusan javítja a leképzési hibákat, de ez csak akkor működik tökéletesen, ha márkaazonos objektívet használunk m43 gépünkön. Az én Panasonic gépeimen sajnos a kromatikus aberráció (CA) eltűntetése nem működik, ezt nekünk kell kézzel elvégeznünk RAW konvertálás során. Bár a CA viszonylag erős, de tökéletesen korrigálható, egyedül JPG képeknél okozhat problémát (de mivel a Panasonic kihagyta a gépeiből a pozíció szenzort, így JPG képeket egyébként sem  igen érdemes csinálni, mivel sokukba úgyis bele kell majd nyúlnunk). Adobe CameraRAW-ban [-40, 0] beállításról érdemes indulni, többnyire ez adja a legjobb eredményt.

A lenti képre kattintva letölthető az eredeti RAW file, ezen mindenki maga is meggyőződhet a fentebb irtakról. A kép Panasonic LUMIX DMC-GH2 vázzal készült, így csak a legújabb RAW konverterekkel lehet megnyitni! Ez a váz a jelenlegi legnagyobb felbontású kamera a rendszerben, a többi modell nem gyötri meg ennyire.

Jobb katt a RAW file letöltéséhez! Kérem tartsa tiszteletben a szerzői jogokat!

GH2 váz, 11mm, f/7.1, 1/100sec., iso160, 16:9 képarány, kézből

Alternatívák

A Panasonic két nagylátószögű objektvet is kínál az m43 rendszerbe, egy fixet és egy zoomot. A 7-14/4 zoom ígéretesen hangzik, de nagyon drága, és a tesztek alapján nem igazán jobb, mint az Olympus. További hátránya, hogy nem szűrőzhető illetve nem lóg bele a normál tartományba, így nem igazán alkalmas egyetlen objektívnek, általános témákhoz. Persze 7mm-től indul, és ez nagy előny, ha valaki kedveli az extrémitásokat.

A 14/2.5 fix nagylátó szerintem egy elhibázott termék. Miért nem lehetett egy kicsit nagyobb, és világosabb? Nyilván azért, mivel így jobban illeszkedik az egyértelműen a kezdők számára készített GF2 vázhoz. De biztos, hogy ez a réteg egy fix 28mm-es (ekv.) objektívre vágyik? Egy 14/1.8 sem lenne óriási, viszont sokkal kívánatosabb volna a haladó fotósok számára.

Összegzés

Mint is mondhatnék…? Nagyon szeretem. Maximálisan ajánlott bármelyik alap objektív alá, vagy egyetlen objektívnek városi sétákhoz.

Képeim ezzel az objektívvel: KATT!

This entry was posted in micro 4/3, Objektív. Bookmark the permalink.

4 Responses to Olympus M.Zuiko Digital ED 9-18/4.0-5.6

  1. Tisztelt Rábi Úr!
    Mindig nagy örömmel olvasom hallatlan szakszerű írásait, lévén hogy én is egy GH 2-t birtoklom. Többek között az Ön hatására. Most egy olympos zuiko micro third 9-18-t keresek hozzá és tanácsát kérném, hogy kell-e még konverter, hogy rácsatlakoztathassam a GH 2-re. És ha kell milyet ajánlana.
    köszönettel
    Szabadi Vilmos

    • Rabi Miklós says:

      Kedves Vilmos!
      Igen, kell. Mind a Panasonic mind az Oly gyárt megfelelő adapter, arany árban. Ha csak a GH2-n használná, akkor nem érdemes sima 4/3-osat vennie.

  2. Rozi says:

    Miklos, ha jol latom hasznalod rendszeresen ezt az aprosagot. 14-18mm kozott nyujt gyakorlatban jelentkezo minosegi kulonbseget, tobbletet a 14-140-es Pana vagy a 14-150-es Oly zoomok szeles vegehez kepest? Ugy ertem olyat amit nem csak az 1:1-es nagyitast vizsgalva lat az ember hanem egy igenyesen keszitett tajkep, varoskep osszhatasaban is tetten erheto? Magam a Pana zoomot hasznalom rendszeresen es persze jo lenne egy szelesebb nagylato, de csak azert a +30% befogasert (…nem is tudom mekkora pontosan a kulonbseg) azt hiszem onmagaban nem adnek ki ekkora osszeget, es az is csak reszben vigasz h a Pana szuperszelese vegkepp abszurd arban van…

    • Rabi Miklós says:

      Érezhetően jobb a képminősége, mint a szuper zoomoknak. Kontrasztosabb, élettel telibb. A látószöge pedig brutálisan nagy, egyszer nézz bele egybe!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>