Élesítés

Az élesség, és ennek okán maga az élesítési eljárás is erősen túlbeszélt, túlmisztifikált és jócskán túlértékelt területe a fotózásnak illetve a képfeldolgozásnak. Én most az élesítésről írnék egy kicsit, megmutatva annak három egyszerű lépését.

Fontos már az elején leszögezni, hogy nincs egyetlen üdvözítő út, az élesítés pontos menete nagyban függ a használt felszereléstől és annak beállításaitól, a kép jellegétől, illetve a kimeneti médiumtól.

Panasonic LUMIX DMC-GH2 + Olympus M.Zuiko Digital 9-18/4-5.6 ED

Ahogyan azt már fentebb említettem, az élesítés alapvetően három lépésből áll:
-bemeneti élesítés,
-átméretezés,
-kimeneti élesítés.

A bemeneti élesítés mikéntje leginkább a felszereléstől, és a kép jellegétől függ. RAW képeimre, élesítés nélküli konverzió után, a Photoshop Smart sharpen szűrőt használom 100% és 0,3 pixel paraméterekkel. Ez jól működik a GH2 képeivel, és az általam használt objektívekkel. Csökkentem az erősséget (a százalékos értéket), ha igazán éles képet készítettem (pl.: a 25/0.95 és a 90/3.5 Voigtlander objektívjeimmel f/5.6 rekesz környékén), vagy akár el is hagyom ezt a lépést, ha kép tudatosan lágy vagy bemozdult. A nagyobb érzékenységen készült felvételek esetében szintén alacsonyabb érzékenységet (kb. 50%), és többnyire nagyobb rádiuszt (0,5 pixel) alkalmazok.

JPG képeknél elegendő lehet a fényképezőgép belső élesítése.

Cotinus coggygria

Panasonic LUMIX DMC-GH2 + Voigtlander APO-Lanthar 90/3.5

Az átméretezésre a “sima” Bicubic eljárát használom, ez szép puha tónusátmeneteket ad, finomítja a képzajt, de az élességet nem igazán csökkenti (leméretezés esetén). A Bicubic sharpen élesebb kimenetet ad ugyan, de kiemeli a képzajt, és az átméretezett kép már élesebb, digitálisabb annál, mint amit szépnek érzek.

A végső, kimeneti élesítésnek a kimeneti médiumhoz kell illeszkednie, ami lehet valamilyen nyomtató, vagy a monitor. Mindkét esetben (ha erre módunk van), kapcsoljuk ki az eszközök hardveres élesítését! Az alkalmazott élesítés módja nagyon erősen függ a kész kép méretétől és a médium lineáris felbontásától. Monitorra szánt képeimet többnyire 1600 x 1200 pixeles felbontásúra csökkentem, majd Smart sharpen szűrővel, 50% és 0,1 pixel paraméterekkel élesítem. Ritkán használok ettől eltérő értékeket, viszont az egész lépést elhagyom, ha a kép szándékosan életlen vagy bemozdult.

Az említett paraméterek az én eszközeimmel, az én ízlésemnek megfelelő módon élesítik a képeimet, így természetesen nem alkalmazhatóak automatikusan minden esetben. A legjobb amit tehetünk, ha kísérletezünk, és addig próbálkozunk, míg azt az eredményt nem kapjuk, amit szeretnénk.

This entry was posted in Photoshop. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>