Egyre gyakrabban és egyre több helyről hallani, hogy az okostelefonok felfalják a kompakt kamerák piacát, így ez utóbbiak hamarosan el fognak tűnni. Én ezzel szemben úgy gondolom, hogy ez az állítás csak részben igaz. Elnézve a már most is látható trendeket, az a véleményem, hogy a kompakt kameráknak csak egy jól meghatározható köre fog áldozatául esni az okostelefonok egy fejlettebb fényképezési képességeinek, a piac másik része pedig megmarad, kicsit megváltozik, akár még meg is erősödhet.
Nokia 808 (41MP, Zeiss objektív, multi-aspect szenzor)
El fog tűnni
El fog tűnni a szappantartó kategória. Ilyen gépet jellemzően olyan ember használ, aki számára a fényképezés az élmények dokumentálását jelenti, másrészt fontos a kis méret, a hordozhatóság. Ezeket a funkciókat egy jobb okostelefonba épített kamera már ma is ellátja. Úgy gondolom, hogy amint ezek a telefonok megjelennek szinte mindenkinél, a nem technokrata anyukáknál és nagymamáknál is, a szappantartóknak lealkonyul.
A telefongyártók nem csak hogy utolérik képminőségben ezeket a fényképezőgépeket, de szolgáltatásaikban túl is nőnek rajtuk. Mára ugyanis a digitális fénykép a társas érintkezés egyik alapvető formájává vált, vele mutatjuk be hétköznapjaink eseményeit a különféle szociális hálókon. A telefongyártók hamar felismerték ezt, így az újszülött gyermek lekattintása utáni másodpercben már a Facebook profilunkon viríthat a kis vörös feje. Miközben a kompakt fényképezőgépek maradi módon csak mint adatrögzítő és tároló eszközök működnek, addig telefonjaink segítségével azonnal megoszthatjuk élményeinket ismerőseinkkel, barátainkkal.
Megváltozik
Persze a kis méret, a kis súly, és mindenek előtt a hordozhatóság nem csak az emlékfotósoknak fontos. Sokan, akik hobbiból fényképeznek, és ezt képzőművészetnek tekintik (pl. én is), ráébredtek annak hasznára, ha mindig lehet náluk egy aprócska fényképezőgép, amivel elfogadható minőségben lehet rögzíteni az épp eléjük ugró témát.
Olympus XZ-1
Ennek a csoportnak találták a haladó kompakt gépeket, amelyek sokkal sokoldalúbban használhatóak, valamint a képeiket is “feldolgozás barát” RAW formátumban mentik el, így téve őket alkalmassá művészi célú felhasználásra is.
Nem véletlen, hogy egyre több fényképezőgép gyártó jelenik meg ebben a szegmensben. A Canon, Fuji, Nikon, Olympus, Panasonic, Ricoh, Sigma sorból már talán csak a Sony hiányzik, de biztosan ők is előállnak valami izgalmassal hamarosan.
Úgy vélem, hogy ez a kategória némiképp át fog alakulni a jövőben. Még a jelenleginél is több figyelmet kap majd a képminőség, hiszen ezek a masinák jellemzően másodgépként működnek valami nagyobb mellett, és a képminőségbeli különbsége nem lehet túl nagy a “fő” rendszerhez képest, valamint a kezelhetőség, és a működés sebessége. Talán háttérbe szorul az igazán kis méret (mint mondjuk a Canon S100), és a nagy zoom átfogás. Az üveggömbömben egyre több ilyen gép jelenik meg használható keresővel, legyen az bár optikai, elektronikus, akár csak opcionálisan is. Szintén előtérbe kerül az erős felépítés, hogy a masinákat tok nélkül hordhassuk a zsebünkben, mindennapi táskáinkban.
Azt, amivé ez a kategória válni fog, ma leginlább a Fuji X100 és a Leica X1 képviseli, valamint a még nem kapható Sigma DP gépek és az új Canon G1X is ebbe az irányba mutat. Nyilván lesznek ennél kicsivel egyszerűbbek is, mint mondjuk amilyen ma az Olympus XZ-1, vagy a Panasonic LX-5, de szerintem az ezeknél “erősebb” gépek tőrnek majd előre.
Megerősödik
Biztos vagyok benne, hogy a kis méret hasznának elismerése mellett egyre több haladó fotós lesz “képtelen” lemondani a cserélhető objektívek nyújtotta rugalmasságról. A szenzorok képminőségének javulásával, valamint az egyre izgalmasabb objektívkínálatukkal a kis szenzoros, cserélhető objektíves gépek piaca jelentősen meg fog erősödni.
Panasonic LUMIX DMC-GF1 és Olympus M.Zuiko Digital 9-18/4-5.6 ED objektív
Itt most elsősorban nem a Sony NEX-7-re, a Panasonic GH sorozatra, vagy az új Olympus OM-D kategóriára gondolok, hanem inkább a Nikon 1 rendszerre, a Panasonic GF és GX sorozatra, valamint az Olympus Pen családra. Ezek a gépek, egy-két kisméretű “palacsinta” objektívvel már jelenleg is sok fotóst elcsábítottak, és ez a tendencia, véleményem szerint, jelentősen erősödni fog.
Összefoglalva
Nem hiszem tehát, hogy a kompakt gépek iránti igény csökkenne a jövőben, sőt, a javuló technológiáknak köszönhetően egyre többen “merészkednek” majd le ebbe a tartományba. Csupán annyi látható, hogy a gyors fejlődésnek hála, egyre jobban szegmentálódik majd ez a terület is, mivel az eltérő igények apránként megszülik az eltérő, jobban differenciált kínálatot.
Szia !
Egy pontosítás azt hiszem szükséges.
A cikk címe alapján, a kompakt kamerák várható fejlődési irányáról írtál, de a “megerősödik” kategóriában szereplő masinák már nem kompakt, hanem MILC készülékek, legfeljebb a méretük kompaktos, de az is csak a kisméretű, jellemzően palacsinta objektívekkel.
Ha viszont már a kompaktokról írunk, akkor éppen a “megerősödik” szegmensbe én mindenképpen behoznék egy új szempontot. Ez pedig a videó funkció.Éppen ez az a terület, aminek a fejlődésével megerősödhetnek a kompaktok.Persze pl. egy iPhone 4s is kitűnő videókat készít, de a méretből adódóan a mobiltelefonok ebből a szempontból mindig is jelentős hátrányban lesznek. Most hirtelen két kamera típusa ugrik be, amelyek a véleményem szerint a maguk módján meghatározó jelentőségűek, a kompaktok videó funkciójának megerősödésében és mint amelyek videó minőségüket tekintve is talán először említhetők egy lapon a hasonló, sőt jóval drágább dedikált kamkoderekkel, a Sony Hx9v és a JVC GC-PX10 .
Én az előbbivel rendelkezem, és fotózási igényemet kevésbé, videós késztetéseimet
viszont remekül kiszolgálja.
Üdv
Szia!
Ez nyilván definíció kérdése. Még maguk a gyártók sem vesződtek azzal, hogy valami egységesen elfogadott (ala SLR) nevet találjanak. Szerintem a Nikon 1, a GF gépek, és az olcsóbb Penek is inkább a kompakt gépekre hajaznak, valamint egyértelműen azt a piacot célozzák. Ezért bátorkodtam őket oda is sorolni.
Ebben a videó dologban nem vagyok biztos, szerintem csak az a lényeg, hogy legyen, de a minősége és a kezelhetősége az a szappantartós rétegnek tuti nem számít, a videóra kihegyezett többieknek pedig már viszonylag kis többlet költségért brutálisan jó alternatívát nyújtanak a belépő szintű DSLR gépek. De aztán lehet, hogy igazad van. Bár ha megnézed a mai jobb kompaktokat (LX5, XZ1, S100, G12, X1, stb.), egyik sem túl erős videóban.
Érdekes ez a definíciós kérdés, mert – tudtommal legalábbis – a filmes világban a kompakt kamera azt a fényképezőgépet jelentette, ahol az objektív kompakt, azaz nem szétszedhető egységet képezett a vázzal. (Magyarul a cserélhető objektíves fényképezőgép ellentéte.) Bár jellemzően ez a kisebb méretű fényképezőgépek esetén volt így, a fentiek szerint a definíciónak sok köze nincs a mérethez.
Tehát a „rendszerkompakt” elnevezés amolyan fából vaskarika.
A gond az, hogy annyian használják a kompakt elnevezést a kisméretű kamerákra (függetlenül attól, hogy cserélhető objektíves-e vagy sem), hogy már én is kezdem elhinni, hogy tényleg azt jelenti…