Nehéz sokat, vagy akár érdekes dolgokat írni egy optikailag közel tökéletes fix fókuszhosszú objektívről. Nem is fogok.
Canon EOS 6D + Samyang 14/2.8 ED IF UMC
Felépítés
Az objektív alapvetően kicsi. A tubus átmérője alig tér el az EOS bajonett átmérőjétől. Csupán a hatalmas frontlencsénél “nő” meg, igaz, ott elég jelentősen. A frontlencse körül virágszirom alakú napellenzőt találunk, ami inkább szolgál a lencse mechanika védelmére, semmint a súrolófény kivédésére.
Ez egy manuális objektív, és mint ilyen, szépen teszi a dolgát. Mindkét gyűrű precízen, lötyögés nélkül forog. Az élességállító gyűrű jelölése teljesen pontatlan, és kb. 3/4 fordulattal tekerhető közelpontjából a végtelenbe (valójában azon jóval túl). A rekeszgyűrű fél fényértékenként kattan, kivéve az utolsó lépést, ahol f/16-ról egyből f/22-re ugrik.
A vázzal elektronikus kapcsolat nincs.
Az objektívsapka a beépített napellenzőre csúszik rá, és ott meglepően stabilan áll. Talán ez a legjobb ilyen típusú “ráhúzos” sapka, amit eddig láttam.
A táskámban alig foglalt több helyet, mint a Nikon 50/1.8G felszerelt napellenzővel.
Canon EOS 6D + Samyang 14/2.8 ED IF UMC
Rajz
A hír igaz, ez egy nagyon éles objektív. A sarkokat leszámítva már teljes nyíláson is hibátlan, de teljesítményének maximumát valahol f/8 környékén éri el. A sarkok ilyenkor sem tökéletesek, de nagyon-nagyon jók. A kép nagyja viszont borotva éles.
A sarkok nyitva sötétednek egy kicsit, de nem jelentősen. Kromatikus aberráció is csak alig-alig látható, az ACR egy kattintással megszünteti.
A nagy frontlencse ellenére meglepő, hogy csak enyhén hajlamos a becsillanásra. A Napból (vagy más pontszerű fényforrásból), lerekeszelve, hat ágú csillagot rajzol. Ekkora látószögnél komoly eséllyel kerül rá valami ilyesmi a képre, ezért gondolom úgy, hogy az ilyen objektíveknél a rekesz lamelláinak száma kiemelkedően fontos. Sajnos itt csak hat darabot találunk, ami számomra nagy negatívum.
Az egyenes vonalaknál megfigyelhetünk némi torzítást.
MF
Az objektívet szinte lehetetlen a kereső képe alapján élesre állítani. Ez nem gond, ha lerekeszelve, nagy tárgytávolságon használnád, de ha közeli témákra vetnéd be, akkor okozhat némi fejfájást. Számomra a nagylátószög egyik előnye hogy közel mehetek vele a témámhoz, ami viszont pontos fókuszálást igényel. Hiszen, bár a mélységélesség tartomány tényleg nagy, de ha a téma csupán 30cm-re van a szenzortól, akkor igenis keletkeznek életlen képrészek, még jócskán lerekeszelve is. Fontos tehát, hogy jó helyre fókuszáljunk, és ez az, ami nekem nem ment.
A lenti képpel alaposan megizzadtam, mire valóban az előttem lévő tányér lett éles. Nehezítésként, még félhomály is volt… Az ilyen helyzetekben a kapáslövés kizárva.
Canon EOS 6D + Samyang 14/2.8 ED IF UMC
Összefoglalás
A nehézkes élességállítás miatt nem igazán merném általános nagylátószögű objektívnek ajánlani, nagyon hiányzik az autofókusz. Tájképekhez viszont hibátlan. Éles, könnyű és kicsi, továbbá a torzítása sem igen okoz problémát. Ilyen, de csakis ilyen célra talán ez a jelenlegi legjobb ár/érték arányú objektív, amit manapság kaphatsz.
Köszönöm Dávidnak, hogy kipróbálhattam!