Talán soha nem tartott ennyi ideig véleményt formálnom egy objektívről, mint most. Okkal. A címben szereplő Nikkor objektív ugyanis igen furcsa szerzet, egymással teljesen ellentétes gondolatokat és érzéseket ébreszt bennem.

Felépítés
Tipikus modern, professzionális G objektív. Nagyon masszív felépítésű, erős szerkezet, puhán forgó gyűrűkkel. A tubus külseje műanyag, de a jobbik fajta, egyetlen pillanatig sem éreztem olcsó kacatnak. Akárcsak a komolyabb G zoomok többségén, a szűrőmenet itt is 77mm-es, és természetesen nem forog. Az objektív belsőleg oldja meg az élességállítást és a zoomolást, így a hossza sosem változik. Ez a megoldás már eleve sokat segít a környezeti hatások (úgymint pl. pára, víz, por) kívül tartásában, amit az időjárásálló tömítések tesznek teljessé.
A tubus oldalán a két szokásos kapcsoló található. Egy az AF üzemmódnak egy pedig az optikai stabilizátor ki- illetve bekapcsolásához.
Az objektív elejére bajonettel illeszkedő, műanyag HB-23 napellenző alaptartozék.

A felépítése véleményem szerint közel tökéletes, mindent tud, amit a mai G objektíveknek nyújtaniuk kell. Bár én jobban kedvelem az AF-D sorozat komolyabb darabjainak kialakítását, az a design már sosem fog visszatérni, ezt el kell fogadnom.
Szép és jó tehát, viszont sajnos hatalmas. Amint azt a fenti két kép is tanúsítja, ez az objektív egy igazi szörnyeteg. Az egyébként kellemes méretű D600 váz egészen eltörpül mögötte. Szintúgy a szintén nem apró 85/1.4D. Utóbbi még a brutális méretű fém napellenzőjével együtt is kisebb, mint ez a zoom “csupaszon”. Számomra ez már a kellemetlenül nagy kategória, ez már útban van.
Jókora mérete ellenére, nyilván a műanyag komponensek nagy aránya miatt, a súlya nem jelentős. 680g persze nem kevés (az 50/1.8G mindössze 185g), de ránézésre többre számítottam. Ez persze azért jó hír, mert így nem gond egész nap magammal cipelnem egy hegyi túrán vagy egy városnézés során. Sajnálatos viszont, hogy tömegének jelentős része a frontlencse környékéről származik, így a súlypontja igencsak elöl van. Az ezáltal ébredő forgatónyomaték kellemetlenné teszi a kezelését könnyebb vázak esetén, valamint megnehezíti a precíz komponálást állvány használatakor.
Kompatibilitás
Az objektív az AF-S G sorozat tagja, tehát az autófókusz szépen működik az összes digitális SLR vázon, szolgáltat tárgytávolság információt a fényméréshez és a vakunak, működik vele az arcdetektáló AF, a 3D követés és a 3D fénymérés, viszont nincs rekeszgyűrűje. Értelmetlen ugyan, de természetesen gond nélkül használható DX vázon, vagy FT-1 adapterrel akár CX formátumon is. Ebben az esetben én lecserélném a napellenzőt egy szűkebbre.

Nikon D600 + Nikon AF-S Nikkor 16-35/4G VR ED
AF/MF
Az autófókusz gyors, pontos, és teljesen halk. A mélységélesség hatalmas, így normál tárgytávolságnál (számomra) nem túl könnyű kézzel élességet állítani. Persze a keresőben lévő élesség visszajelző pötty sokat segít.
VR
A nem túl szimpatikus méret egyik fő okozója a VR lencsecsoport. Bár soha nem vitatnám a stabilizálás létjogosultságát akár ebben a fókuszhossz tartományban is, számomra a haszna minimális. Szempillantás alatt lecserélném egy VR nélküli, de kisebb (valamint vélhetően könnyebb és olcsóbb) változatra.
Erős fényben érdemes a VR-t kikapcsolva tartani, mivel a nem azonnal aktiválódik, így némileg növeli a gép reakcióidejét.

Nikon D600 + Nikon AF-S Nikkor 16-35/4G VR ED
Rajz
Triviális, de talán nem árt lassan elismételni, hogy ez egy szupernagylátószögű zoom objektív. Azért érzem fontosnak hangsúlyozni ezt a félmondatot, mivel két olyan dolgot is említ, amik hagyományosan rossz viszonyban vannak egy objektív képminőségével. Ennek ellenére, a képminőség meglepően jó. A képkocka közepe mindig éles és kontrasztos, egyedül a sarkok felé figyelhető meg enyhe lágyság a teljes nyílás közelében. Két-három rekeszt szűkítve az élesség szinte tökéletessé válik a kép mindegyik pontján, a teljes fókuszhossz tartományban. Érdekes, hogy a hasonló objektíveknél megtapasztaltakkal szemben ez a típus nem a nagylátószögű végállásában a legélesebb, hanem valahol középtájt, olyan 22-24mm környékén. Az eltérés a többi fókuszhosszhoz képest szerencsére egyáltalán nem jelentős, csak akkor látom, ha nagyon akarom.
A kép szélein látható némi kromatikus aberráció, de ez a mai szoftverekkel már könnyen orvosolható, illetve JPG-ben fotózva az újabb DSLR vázak már eleve korrigálják ezt a leképzési hibát.

Nikon D600 + Nikon AF-S Nikkor 16-35/4G VR ED
Komplex optikai formulája ellenére nagyon jól tűri az ellenfényes helyzeteket, alig-alig láthatunk belső reflexióra utaló szellemképeket. Hála (gondolom) a Nano fedőnevű bevonatnak, az ellenfényben készült képek is szép kontrasztosak maradnak.

Nikon D600 + Nikon AF-S Nikkor 16-35/4G VR ED
Ennyire széles látószögnél szinte értelmetlen az életlen háttér minőségéről beszélni, hiszen szinte mindig minden éles. Talán csak akkor nincs ez így, ha valamihez nagyon közel megyünk, miközben a háttér viszonylag messze van. Meglepő, de ilyenkor nagyon szép, természetesen lágy, kemény vonalaktól mentes elmosást kapunk. A közelpont mindössze 29cm, így aztán tényleg nagyon közel tudunk menni. Olyannyira, hogy a frontlencse szinte érint a témát. Ilyen kicsi munkatávolságnál már nagyon oda kell figyelni arra, hogy az objektív árnyéka ne jelenjen meg a képen.

Nikon D600 + Nikon AF-S Nikkor 16-35/4G VR ED
Egyetlen igazi optikai hibája a rövidebbik végén észlelhető torzítás. Furcsa módon ez a jelenség szinte teljesen megszűnik már 17mm-nél. Természetesen ez a leképzési hiba is orvosolható RAW konvertálás során, viszont a javítás veszteséges: kicsit levág a sarkokból. Az eredményül kapott kép látószöge nagyjából megegyezik a 17mm-es állásban kapottal, így ha a torzítás probléma, akkor talán egyszerűbb és gyorsabb elkerülni az utolsó millimétert.

Nikon D600 + Nikon AF-S Nikkor 16-35/4G VR ED
Összefoglalás
Egyetlen mondatba sűrítve: remek felépítés, remek optikai teljesítmény, de utálom használni. Nekem egyszerűen túl nagy és túlságosan útban van. Imádom ezt a tartományt, így természetesen megtartom, de előbb-utóbb kell vennem mellé valami kicsi nagylátó fixet azokra a napokra, amikor nincs kedvem egy kisebb bőrönddel vetekedő méretű táskával közlekedni.