EXPLORED: Elmulasztott téma

Már épp visszafelé sétáltam a belgrádi várból, amikor megakadt a szemem a kőfal melletti fiatal páron. Jól mutattak az erős ellenfényben. A Duna túlpartján lévő toronyházzal pedig szép kompozícióba lehetett volna foglalni őket. Korábbi tapasztalataim alapján azt biztosra vettem, hogy nem lennének túl boldogok, ha közelebb “lopakodnék”, az adott távolságból pedig túl szellős lett volna a kép, még 1:1 oldalaránnyal is. Így tehát gyorsan kerestem valamit, amit még a képre tehetnék. Ekkor láttam meg a fotós srácot, amint a várat fényképezi. Mivel a vár a kép jobb oldala felé esett, így kicsit olyan volt a helyzet, mintha a szerelmeseket fényképezte volna.  Le is kattintottam gyorsan ezt a felállást, és már indultam is volna tovább, mikor a fotós srác elkezdte az elkészült felvételeit ellenőrizni. Akkor még nem annak láttam ezt az új helyzetet mint később, a lenti képet nézve, nem állt össze egy történetté az egész, de valahogy éreztem az ellentmondást a két fő elem között. Gyorsan exponáltam még egyet.

Missing the subject

Nikon D600 + Nikon AF 85/1.4D

A kép ellenfényben készült, az égre exponálva, így a RAW felvételen alig voltak részletek az árnyékos részeken. Elég sokat kellett bűvészkednem, hogy úgy nyissam fel ezeket a területeket, hogy közben nem “lapítom” ki a képet. Nem vagyok tökéletesen elégedett az eredménnyel, de azt el kell ismernem, hogy sokkal több információ maradt meg az árnyékban, mint amire számítottam. Még mindig nem éreztem rá igazán, hogy a D600 szenzora mennyivel jobban kezeli az ilyen nehéz helyzeteket, mint amihez az elmúlt években hozzászoktam.

Posted in Explored! | Leave a comment

D600 porosodás: ahogy én látom

Az alábbi sorok csupán az én spekulatív találgatásaim. Rengeteg D600 felhasználó megjegyzését olvastam, ezekből igyekeztem valami kerek egész képet farigcsálni, figyelembe véve az egyes beszámolók időbeliségét.

Minél több blogbejegyzést, hozzászólást, levelet olvasok a témában, annál inkább erősödik bennem az a feltételezés, hogy valójában nem egy, hanem négy problémával állunk szemben. A Nikon D600 szenzor koszolódásáról szóló beszámolók ugyanis három, jól elkülöníthető mintát mutatnak, és egy további, “rejtett” hiba meglétére utalnak. Épp ezért nem lehet az ügyre egyetlen problémaként tekinteni, nem lehet egyetlen változtatással orvosolni. Ez a négy hiba szerintem a következő:

  1. Koszos gyártás. Az első vásárlók szinte mindegyike arról panaszkodott, hogy gépeik piszkos szenzorral kerültek ki a gyárból. Többen beszámoltak arról, hogy a szaküzletben, ahol vásároltak, több gépet kibontottak, és mindnél ott voltak a jókora szennyeződések, már az első felvételen. Ez egyértelműen a nem megfelelő gyártási folyamat jele. Hogy ez elégtelen tisztaságú gyártókörnyezetet, esetleg egy technológiai lépés kimaradását jelenti-e, azt nem tudom, de nem is lényeges. Az ilyen hibákat viszonylag könnyű orvosolni, és a frissebb beszámolók alapján kijelenthetjük, hogy a Nikonnak  ez sikerült is. A mostanában kiszállított gépek már tiszta szenzorral érkeznek a boltokba.
  2. Olaj a szenzoron. Az olajcseppecskék könnyen felismerhetőek, kör alakúak, aprók, sok van belőlük. A nagyobbaknak átlátszó a közepük. Ez a jelenség jellemzően a kép bal felső sarkából indul (ami ugye a szenzor jobb alsó csücske), és nem lehet lekörtepumpázni. Nagy valószínűséggel állítható, hogy a kenőanyag mennyiségével és/vagy minőségével (nem eléggé vagy túlságosan viszkóz) lehetett a probléma. Hogy melyik mozgó alkatrész okozza, azt nehéz lenne megmondani. Ezt a hibaokot valószínűsíti az is, hogy a Nikon viszonylag gyorsan kezelte az ügyet, és az újabb példányoknál az olajszennyeződés erőssége erősen lecsökkent. Itt jegyezném meg, hogy az olaj mindig is probléma volt a DSLR gépeknél, de persze sosem ekkora. Az igazi megoldás a mozgó alkatrészek teljes kiváltása lenne/lesz.
  3. Erős porosodás. Úgy tűnik, hogy a por utat talál magának a szenzorhoz még csukott zárszerkezet esetén is. Bár viszonylag kevesen beszélnek róla, de ez a legsúlyosabb probléma. Itt ugyanis egyértelműen tervezési hibáról van szó. Sajnos ez ügyben nincs előrelépés, és nem is igen várható. A Nikon ingyen takarítja a szenzorokat, de ezt a hibát nyíltan elismerni sosem fogja, hisz’ akkor annyi gépet kellene/illene visszahívnia alkatrész (zár?) cserére, ami szinte biztosan meghaladja a szerviz kapacitását. Nem is beszélve egy ilyen akció anyagi vonzatáról. Talán áttervezik, de valószínűbb, hogy nem. Biztosan vannak készleteik és élő megrendeléseik erre az alkatrészre, amit kidobni, felmondani drága mulatság volna.
  4. Álláspontom szerint a szenzor szokatlanul erős koszolódásának ez a három oka van, de az első és harmadik hiba kb. észrevehetetlen maradna, ha működne a rezgetéses szenzortisztítás. De nem igazán működik, és ez a második hatalmas baki. Hogy a szenzor előtti szűrő bevonata, vagy maga a rezgető mechanizmus e a ludas azt nem tudom. Az viszont tisztán látszik, hogy a szenzor egyszerűen képtelen lerázni magáról a szilárd szennyeződések javát. Ez, akár csak az előző pont, szintén tervezési hiba, így hasonló akciót várok itt is: semmilyet.

A helyzet alapvetően súlyos, és egyetlen kézenfekvő megoldás van csupán, amivel a Nikon menthetné a mundér becsületét.

Gyorsan körülnézni, hogy melyik funkciót hiányolják/keveslik a D600 tulajdonosok leginkább a gépükből (segítek: AF lefedettség, 8FPS), és ezek valamelyikével felvértezve azonnal bemutatni a nem mellesleg jól záró zárral és működő szenzor tisztítással szerelt Nikon D600s-t.

Posted in Fényképezőgép, Nikon FX | 1 Comment

Utazás: Belgrád, Szerbia

Hivatalos teendőimből kifolyólag másfél napot tölthettem Belgrádban. Autóval érkeztem kb. vasárnap délben, majd egy maratoni megbeszélés után, hétfőn délután négykor már indultam is hazafelé. A vasárnap délutánt teljes egészében a fotózásnak szántam, jó nagyot sétálva a városban.

Az út viszonylag eseménytelen volt. Végig autópálya, majdnem üres határ, sima ügy. Kényelmes tempóban nagyjából öt óra alatt megtettem a Csákvár-Belgrád távot.

Missing the subject

Nikon D600 + Nikon AF Nikkor 85/1.4D

Gyönyörű szép, tiszta, napos, bár kissé hűvös idő volt. Rengeteg ember volt az utcákon és várban. Sétáltak, napoztak. Bár a folyóban nagyon sok volt a szemét, néhol kisebb szigetek alakultak ki PET palackokból, maga a város tiszta és rendezett képet mutatott. Az emberek, bár lehet hogy csak a szép idő miatt, de jókedvűek, mosolygósak voltak.

Rögtön a szállodám mellett volt egy kis kirakodóvásár. Imádom az ilyesmit! :) Az sajnos hamar kiderült, hogy az itteniek nem állhatják, ha idegenek fotózzák őket. Gyakorlatilag mindenki, aki felé fényképezőgéppel fordultam, agresszíven és hevesen elhessegetett. Így a közeli portrékról hamar le kellett tennem.

They are all watching me

Nikon D600 + Nikon AF Nikkor 85/1.4D

Mindenek ellenére tetszett a város, alig várom, hogy pár hét múlva újra visszamenjek. Akkor majd egy kicsit hosszabb időre.

Hét képet tettem fel a Flickr-re, itt találod őket: katt!

Posted in Utazás | 3 Comments

EXPLORED: Petra

A lenti fotó egy pillanatkép a szomszéd kislányról, miközben a nagyobbikom ágyán ülve játszott a kisebbikemmel. Az ellenfényben szépen kirajzolódó hajszálain akadt meg a szemem, de játék közben túlságosan lefelé nézett (a kislányom épp a földön fetrengett), úgy nem lett volna jó a kép. A nevén szólítottam, ő felnézet és rám mosolygott, katt, és már játszottak is tovább. Ennyi a történet.

Petra

Nikon D600 + Nikon AF Nikkor 85/1.4D

A fekete-fehér konverzió után kicsit feljebb húztam a kontrasztot, derítettem a szemeken, majd beállítottam a fekete pontot.

Posted in Explored! | 6 Comments

Nikon D600 – 1000 kattintás után

Tegnap vettem észre, hogy az “új” fényképezőgépem számlálója átbillent az ezren. Tudom, van akinél ez már az első nap végén bekövetkezik, de én jellemzően keveset exponálok. Nagyjából évi ötezer alkalommal.

Akárhogy is, a bejáratásnak vége.

...leave only footprints.

Nikon D600 + Nikon AF-S Nikkor 16-35/4G VR ED

Most kellene annak a résznek jönnie, hogy az eddig együtt töltött idő alatt milyen gyengeségeit, hibát figyeltem meg. Nos, semmilyet. Az egyetlen dolog, ami nem annyira szimpatikus az az, hogy néhány beállítás csak aktív fénymérő mellett működik. Mondjuk például a fókuszpont kézi kiválasztása. Tehát ha nem használtam a gépet pár másodpercig (!), akkor már hiába is próbálom arrébb tolni az aktív fókuszpontot, a gép a füle botját sem mozdítja. Előbb félig le kell nyomnom az expo gombot, csak utána élednek fel a kezelőszervek.

Amúgy semmi extra. Teszi a dolgát. Remek szenzor, átgondolt, kiforrot kezelés, megfelelően erős felépítés, kis méret.

A por pedig… Ahogy és amennyit én fotózok, nem probléma (majd erről még írok).

Posted in Fényképezőgép, Nikon FX | 2 Comments

Tavasz van!

Mostantól hivatalosan is tavasz van! :) Az egész Vértesben nyílnak a hóvirágok. Ha tutira akarsz menni, akkor természetesen az Alcsúti Arborétumba mész. Ott persze minden szál hóvirágra jut vagy tíz fotós, így talán mégiscsak jobb, ha máshol is szerencsét próbálsz.

Snowdrops

Nikon D600 + Nikon AF-S Nikkor 16-35/4G VR ED

A következő napokban igyekszem majd kizárólag a nagylátószögű zoomomat használni, aminek bemutatásával már rég adós vagyok. Vasárnap elutazom Belgrádba, ahonnan remélhetőleg kellő mennyiségű és minőségű mintaképpel érkezek majd haza.

Posted in Stb., Utazás | 2 Comments

Nikon AF Nikkor 28-80/3.5-5.6D

Nem mondanám, hogy kiforrott a véleményem az alapzoomok szükségességéről. Egyszer úgy vagyok vele, hogy talán ez az egyetlen tartomány, amire igazából szükségem van, máskor viszont értelmetlen tartom a nagylátó és a tele közé egy harmadik objektívet is illeszteni. Most éppen, miközben ezeket a sorokat írom, úgy gondolom, hogy egy objektíves kirándulásokhoz az egyik jó választás egy alapzoom lehet (a másik egy fix normál). Ha viszont két objektívvel indulok, akkor erre a tartományra nincs szükségem.

Épp a bizonytalanságom miatt gondoltam úgy, hogy az alapzoomos fényképészet (újbóli) felfedezéséhez elegendő lenne valami olcsó kis kit objektív is. Kicsit nézelődve az interneten, sok igen pozitív véleményt találtam a filmes korszak műanyag zoomjáról, a 28-80D-ről. Így aztán nem is vacakoltam sokat, mikor két 77mm-es Nikon objektívsapka áráért találtam egy kiváló állapotú használt példányt.

Nikon D600 + Nikon AF Nikkor 28-80/3.5-5.6D

 

 

Felépítés

Minden relatív. Kétségtelenül ez a leggyengébb, legolcsóbb felépítésű objektív, amit csak az utóbbi öt évben használtam. Ennek ellenére, figyelembe véve az árát, illetve a mai “modern” kit objektívek felépítését, azt kell hogy mondjam: nem is annyira rossz. Mindene műanyag, beleértve sajnos a bajonettet is, de ez a műanyag viszonylag jó fajta, erősnek tűnik. A zoomgyűrű nagyon széles és gumírozott, szépen forog. Egyetlen hibája, hogy a 28-35mm tartomány nagyon szűkre sikerült, nehéz pontosan beállítani a szükséges képkivágást. Viszonylag normális fókusz gyűrű is került az objektívre, nem a tubus első részét kell közvetlenül csavargatni, mint ahogy az manapság szokás.

A gyűrűk tekergetése közben a tubus első része ki-be mozog, valamint élességállítás közben sajnos még forog is. A szűrőmenet is műanyagból készült, és 58mm átmérőjű.

Sajnos napellenző nem jár hozzá, ha úgy tartja úri kedvünk megvehetjük külön. HB-20 néven kapható, mind a mai napig.

 

AF/MF

Az objektív nem rendelkezik beépített fókuszmotorral, a vázban lévő hajtja meg. Ahogyan az ennél a megoldásnál minden esetben borítékolható, az élességállítás hangos, de használhatóan gyors és pontos. MF módot a vázon tudunk kapcsolni, az objektív nem rendelkezik saját AF/MF kapcsolóval.

A kézi élességállítás kicsit körülményes a vékonyka fókuszgyűrű miatt és nincs fix végtelen.

Lada

Nikon D600 + Nikon AF Nikkor 28-80/3.5-5.6D

 

Kompatibilitás

Ez egy AF-D objektív. Rendelkezik rekeszállító gyűrűvel, képes tárgytávolság és EXIF információt adni a váz felé, de nincs saját fókuszmotorja. Tökéletesen működik az összes AF filmes vázon és a fókuszmotoros DSLR-eken is.

 

VR

Ez sajnos nincs. Stabil kéz és magas érzékenység vagy állvány jelenthetik a megoldást. Én általában a gépre bízom az érzékenység beállítását ha kézből fotózom, egy fényértéknyi pluszt adva magamnak a reciprok-szabályhoz képest (tehát 50mm-en 1/100 másodperc a számomra még elfogadható leghosszabb záridő).

Matyi

Nikon D600 + Nikon AF Nikkor 28-80/3.5-5.6D

 

Rajz

A hír igaz, ez az objektív nagyon jó. Még akkor is nagyon jó, ha nem veszem figyelembe, hogy mennyire olcsón hozzá lehet jutni manapság. A képminősége nagyon közel van a kb. huszonötször ennyibe kerülő Canon EF 24-105/4L IS USM-hez, ami nagy szó. A 28-35mm-es tartományban alig marad el a harminckétszer ennyibe kerülő Nikon 16-35/4G VR ED zoomomtól.

Az én példányom gyengéje a képsarkok felbontása a nagylátószögű tartományban. Középen már nyitva is éles, a sarkok viszont csak f/8-f/11 környékén élesednek megfelelően. Normál és tele állásban tökéletes.

A kromatikus aberráció szintje szinte nulla. Se longitudinális, se laterális CA nem rontja észrevehetően a képet. Nyitott rekesznél a sarkok legszéle észrevehetően sötétedik.

Lovasberény

Nikon D600 + Nikon AF Nikkor 28-80/3.5-5.6D

 

Összefoglalás

Ha egy kicsit is érdekel ez a tartomány, de nem szeretnél egy kisebb vagyont beleölni egy nagy fényerejű alapzoomba, viszont elvársz némi képminőséget, akkor ez az objektív lehet a megfelelő választás. Ha pedig jellemzően szűk rekeszen, állványról fényképezel, akkor nincs is szükséged jobbra.

Én leginkább a rövid családi kirándulásokon fogom használni, amikor is nem szeretek nagy táskát magammal cipelni. A két gyerkőc mellett pedig objektíveket cserélgetni lehetetlen küldetés. Tuti, hogy pont akkor akar az egyik valami életveszélyes trükköt végrehajtani, amikor én két objektívvel a kezemben vacakolok. :)

Képeim ezzel az objektívvel: KATT!

Posted in Nikon FX, Objektív | 6 Comments

Három ok: hogy zoomot vegyél

Folytatva a tegnap megkezdett gondolatmenetet, álljon itt három ok, amiért zoom objektívet érdemes választanod, a fixek helyett!

Untitled

Nikon D600 + Nikon AF-S Nikkor 16-35/4G ED VR

1.: A zoom objektívek legnagyobb előnye, nem túl meglepő módon, a fokozatmentesen állítható fókuszhosszuk. Ennek segítségével könnyedén elérhetjük a számunkra ideálisnak tűnő képkivágást, úgy, hogy közben nem változik a perspektíva. Használhatunk továbbá olyan kivágásokat is (a kép utólagos vágása nélkül), amikhez egyszerűen nem létezik fix fókuszhosszú objektív. Erre példa a fenti kép, ami 26mm-en készült. Nincs olyan fix objektív, ami ezt a képkivágást tudná visszaadni úgy, hogy közben nem változik a fa és a háttérben lévő bozót látszólagos méretének aránya.

Untitled

Panasonic LUMIX DMC-GH2 + Panasonic LUMIX G 14-140/4-5.8 HD

2.: Egy zoom objektív, különösen ha nagy átfogású, képes kiváltani egy egész sor fixet, és azok folyamatos cserélgetését. Vannak ugyanis helyzetek, amikor nem igazán tanácsos és/vagy lehetséges objektívet cserélni.

Untitled

Panasonic LUMIX DMC-GH2 + Olympus M.Zuiko Digital 9-18/4-5.6 ED

3.: Bizonyos látószögekre, bizonyos rendszerek esetén, nincs más megoldás, mint egy zoom objektív. Canon EF-S, Micro 4/3, Nikon DX, Sony NEX rendszert használsz, és fix szuper nagy látószögű objektívre vágysz? Sok sikert!

Posted in Három ok, Objektív | 2 Comments

Három ok: hogy fixet vegyél

1993-ban csöppentem bele a cserélhető objektíves gépek világába, azóta figyelem az ilyen-olyan platformokon zajló beszélgetéseket és vitákat, melyek rendre azonos témák körül zajlanak. Nincs új a Nap alatt! Az egyik örök sláger a fix vs. zoom tárgykör, ami bár ezer különböző formában szokott felbukkanni, a kérdések lényege mégis mindig kb. azonos: “vegyek-e fix objektívet a zoomjaim mellé/helyett?”. Mint a legtöbb gumicsont kérdésre, erre sincs egyértelmű válasz, épp ezért lehet rajta évtizedekig vitatkozni. Az én véleményem és tapasztalatom szerint, három oka lehet annak, hogy a fenti kérdésre igennel felelj. Ha a következő három pontból legalább egyet fontosnak vélsz, akkor érdemes megfontolnod egy fix fókuszhosszú objektív beszerzését.

Shanghai by night

Panasonic LUMIX DMC-GH2 + Panasonic LUMIX G 14/2.5 ASPH.

1.: A fix objektívek jellemzően kisebbek, mint a fókuszhosszukat magukban foglaló zoomok.  Persze vannak extrém esetek, de ha igazán kicsi objektíveket szeretnél (mert mondjuk nem akarsz vagy tudsz nagy táskát cipelni, nem akarsz túlságosan feltűnő lenni, stb.), akkor célszerű a fixek környékén nézelődnöd. Különösen aprók a viszonylag sötét (f/2.8 környéke) fixek, illetve az un. palacsinta objektívek, mint amilyennel például a fenti kép is készült.

Untitled

Nikon D600 + Nikon AF Nikkor 85/1.4D

2.: A fix objektívek szinte kivétel nélkül világosabbak (tágabb kezdő rekesszel rendelkeznek), mint a zoom megfelelőik. A nagy fényerő persze nem megoldás minden helyzetre, de ha mozgó témát akarsz rossz fényviszonyok között fotózni (pl.: koncert, esti utcakép), vagy szeretnéd adott fókuszhosszon a legszűkebb mélységélesség tartományt, akkor nem nagyon van más választásod.

Untitled

Olympus OM-D E-M5 + Olympus M.Zuiko Digital 45/1.8

3.: A fix objektívek, nos… fixek. Ebből kifolyólag nem tudsz minden megpillantott témához könnyedén ideális képkivágást találni. Kicsit (vagy sokat) gondolkodnod kell, ami jó dolog. Minél inkább lelassulsz, minél több időt szánsz egy képre, az vélhetően annál jobb lesz. Ha rövidnek érzed a fixed, menj közelebb! Ha pedig túl hosszúnak, akkor koncentrálj az egész helyett a jellemző részletekre! Meglepő, de a gyors helyzetekben is segít a fix látószög. Ha sokat használod, akkor az agyad megtanul az adott látószögben komponálni és ennek megfelelő témákra vadászni.

Érdemes a fenti három szempontot fókuszhossz tartományonként átgondolni! Fontosak ezek a dolgok nekem nagylátószög esetén? Hát normálnál? Hát telénél? Az én válaszaim: nem, igen, igen. A tieid biztosan mások.

Posted in Három ok, Objektív | 9 Comments

EXPLORED: Lábnyomok

Hát, ez most egy ilyen időszak… A múltheti iPad-es kép után ezúttal egy január közepén, a munkahelyemen telefonnal lőtt kép került be a Flicr Explore válogatásába.

Footprints

Blackberry Curve 9360

Külön érdekessége a képnek, hogy feldolgozásához az igencsak fapados Microsoft Office Picture Manager alkalmazást választottam. Azaz dehogy választottam… Egyszerűen csak nincs más a céges laptopomon.

Posted in Explored! | Leave a comment